20 tips som lyfter din webshop inför julhandeln

20 tips som lyfter din webshop inför julhandeln

Artikel först publicerad 2015, senast uppdaterad i augusti 2018

Varje år handlar vi mer och mer julklappar online. Våra tips får din webshop att prestera bättre under julhandeln, så fler kunder väljer att köpa julklapparna hos just dig.

Julhandel online fortsätter att växa

I december 2017 ökade antalet onlineköp med sju procent – det är åttonde året i rad som handeln runt jul ökar (Dagens Handel) och det lär knappast vända.

Det är bekvämt att handla julklapparna online. Vi slipper köer, julstress och i många fall är priserna online bättre än i de fysiska butikerna. Du som driver webshop har nu därför ett guldläge att både hitta nya potentiella kunder och få dina befintliga kunder att välja just din webshop att handla julklapparna i. Kom ihåg att många julklappar handlas redan i oktober-november, så sätt igång att förbereda julanpassningen av din webshop redan nu.

Börja med förarbetet

Eftersom mycket av julhandeln sker redan i oktober-november bör du börja förbereda för julanpassningen av din webshop redan i september. Här är några punkter att tänka på innan du börjar skapa dina julerbjudanden.

1. Börja i god tid

Lyckas med julhandel: börja i god tid

Återigen, börja förbereda julanpassningen i god tid. Det tar tid att välja vilka produkter du ska marknadsföra, skapa smarta erbjudanden och klättra upp på relevanta sökord på Google. Ge dig själv lite mer tid än du tror dig behöva.

Redan i september bör du börja med förarbetet inför dina julerbjudanden.

2. Kolla din statistik

Kolla över din statistik från tidigare jular. När brukar dina kunder handla allra mest? Vilka erbjudanden har lockat mest? Vem är det egentligen som julhandlar hos dig? Statistiken kan ge dig värdefull information om när du bör gå ut med julerbjudanden, vilka typer av erbjudanden som mest sannolikt kommer att fungera och vilken målgrupp du ska satsa extra på.

För du ingen statistik idag, eller är det kanske första året du ska förbereda för julhandel? Först och främst: sätt igång din spårning direkt med exempelvis Google Analytics. Se sedan till att du har en digital strategi på plats och att du har koll på din målgrupp, då har du en stark bas att stå på.

Läs också:
Därför är en digital strategi så viktig
Så når du din målgrupp i marknadsföringsdjungeln

3. Julanpassa din sökmotoroptimering

Under julhandeln ser våra sökmönster lite annorlunda ut än vanligt. I november och december görs tusentals sökningar på saker som “julklappstips”“julklapp till mamma” och “julklappar på nätet”.

Genom att julanpassa din sökmotoroptimering kan du klättra på sökord som är relevanta till dina produkter. Säljer du till exempel tofflor kanske du vill synas när folk söker på “tofflor i julklapp”. Ändra temporärt den befintliga informationen på kampanjprodukterna och skapa nya landningssidor med relevant text Läs mer om sökmotoranpassade produkttexter.

Sökstatistik kring julhandel

Här ser du några av de mest sökta orden som har med julklappar att göra. Som du ser sker de flesta sökningarna i november och december. Statistiken är från Google AdWords sökordsplanerare.

4. Julanpassa utseendet på din webshop

Ett juligt välkomnande gör dina besökare säkra att de har kommit till rätt ställe om de vill handla julklappar. Det behöver inte vara komplicerat att julanpassa utseendet på din webshop. Du behöver bara byta ut ett par bilder eller banners till något med jultema eller julpynta din logotyp med en vintereffekt, så blir känslan rätt.

5. Julanpassa dina produkter

Många produkter – som koppar, kläder, inredningsprodukter eller drycker – går att julanpassa genom att sätta ett vintermotiv på, eller bara en “julig” färg. Tänk bara på när du går i mataffären i juletider. Visst finns det julversioner av alla de stora produkterna?

Några förutsättningar för en fungerande webshop

För att lyckas med försäljningen i din webshop under julhandeln behöver du först och främst se till att du har rätt förutsättningar. Det finns vissa saker som måste fungera för att dina besökare ska välja att handla just hos dig.

6. Gör köpupplevelsen enkel

För att du ska sälja bra över jul behöver din webshop ha en enkel och friktionsfri köpupplevelse. Om något är otydligt eller krånglar ökar sannolikheten att besökarna lämnar sidan och går till en konkurrent. Dina kunder vill ha:

  • Enkla möjligheter att söka, hitta och välja rätt produkter
  • Trygghet i form av välkända betallösningar och personlig support
  • Genomtänkt design och smarta funktioner
  • Det lilla extra i form av din expertis

Ready 4 Christmas?

Eller inte? Det är lugnt – vi hjälper dig få ordning på webshoppen och marknadsföringen i god tid innan jul. Hör av dig direkt!

Checkbox

7. Stick ut mot dina konkurrenter

Du måste erbjuda något unikt som gör att besökarna väljer dig framför andra som erbjuder liknande produkter. Är det din personliga service, dina priser eller kvaliteten på dina produkter som gör din webshop unik? Runt jul så kommer leverans och extratjänster som exempelvis presentinslagning vara extra viktiga.

8. Mobilanpassa din webshop

Är din websho inte redan responsiv/mobilanpassad så är det dags att fixa det nu, annars kan vi garantera att du går miste om en stor del av julhandeln. Utan mobilanpassning blir länkar små och svåra att klicka på och upplevelsen präglas av eviga in- och utzoomningar.

Skapa julanpassande erbjudanden

Nu när du har gjort förarbetet och sett till att din webshop har rätt förutsättningar är det dags att börja skapa julanpassade erbjudanden. Här är några idéer som kommer göra dina erbjudanden oemotståndliga i julrushen.

9. Välj rätt produkter

Vissa produkter passar bättre som julklappar än andra. För att välja rätt produkter, titta både på vilka av dina produkter som har sålt mest under det gångna året och på vad som faktiskt är kul och vettigt att få i julklapp.

10. Skylta med dina erbjudanden

Dina julerbjudanden måste vara omöjliga att missa! Lägg dem som stora bilder på start- och landningssidor för att säkerställa att alla dina besökare får syn på dem.

11. Julanpassa text och bilder på kampanjprodukter

Det räcker inte att bara sätta rabatt på dina kampanjprodukter. Julpynta även bilderna och anpassa texterna så att de beskriver varför produkten i fråga passar bra som en julklapp.

12. Garantera leverans före jul

En förutsättning för att handla julklapparna online är att man vet att de levereras före julafton. Det tar bort lite av poängen om de anländer i mellandagarna, eller hur? Var tydlig med när beställningar måste läggas för att du ska kunna garantera att paketen hinner landa i tomtens säck i tid till julklappsutdelningen.

13. Erbjud längre ånger- och bytesrätt

Efter jul blir det så klart lite vanligare att produkter byts ut och lämnas tillbaka. Klädstorlekar passar inte alltid och ibland sitter man till och med där med två exemplar av samma julklapp. En bonus i dina julerbjudanden kan vara just förlängd ånger- och bytesrätt. Det skapar en extra trygghet inför köpet, då kunderna inte behöver oroa sig för att mottagaren av julklappen ska behöva stressa med byten i mellandagarna.

14. Lägg erbjudanden i topplistor

Det finns många ingångsvägar till din webshop. Vissa besökare landar på startsidan, andra direkt på en produktsida. För att dina julerbjudanden ska exponeras för så många som möjligt behöver de därför synas lite varstans i din webshop. Placera dem även i topplistor och “Rekommenderade produkter” så kommer fler besökare få syn på dem.

15. Skapa en julkalender

Ett vanligt grepp när det gäller julkampanjer är att skapa en julkalender. Varje dag öppnas en ny lucka med ett nytt fantastiskt erbjudande. De kan till och med bli bättre för varje dag som går och ha ett begränsat antal, så får du besökare att skynda sig och återkomma till din butik varje dag för att se vad dagens erbjudande kan vara.

Kom ihåg marknadsföringen

När du har skapat dina julerbjudanden är det dags att börja sprida dem till så många potentiella kunder som möjligt. Här är några tips på smarta sätt att marknadsföra dem.

16. Sprid dina erbjudanden i alla dina kanaler

Dina kunder och potentiella sådana föredrar har alla olika favoritställen på nätet. Vissa bor på Facebook, andra hänger på Twitter eller Instagram. Vissa börjar varje dag med några välvalda frågor till Google, andra besöker alltid en rad förbestämda hemsidor och webbutiker. Använd alla dina kanaler när du marknadsför dina julerbjudanden, så ökar du chansen att nå ut till så många som möjligt.

När du postar dina erbjudanden i sociala medier, tänk på att olika språk och stil gäller på de olika plattformarna och att målgruppsanpassa.

17. Anpassa AdWords-annonser

Om du använder Google AdWords i din vanliga marknadsföring kan det här vara ett bra läge att anpassa några av dina annonser till dina julerbjudanden. Lägg till i annonstexten “Just nu julpriser”“Garanterad leverans före julafton” eller “Perfekt som julklapp” så ska du se att du får fler klick och konverteringar på dina kampanjprodukter.

18. Glöm inte dina befintliga kunder

Det är enklare att få dina befintliga kunder att handla igen än att skaffa helt nya kunder. Glöm därför inte att pusha ut dina julerbjudanden till alla de som redan handlat av dig innan. Ett snyggt nyhetsbrev kan vara ett ypperligt sätt att göra detta på.

Efterarbetet är också viktigt

Nu har du skapat dina julerbjudanden, marknadsfört dem och förhoppningsvis även sett resultatet i form av fina försäljningssiffror. Arbetet är dock inte riktigt klart än.

19. Skapa erbjudanden för mellandagarna och årsskiftet

Efter jul kommer mellandagarna och efter mellandagarna kommer nyår. Vad ska Sveriges konsumenter göra med alla sina julklappspengar? Handla dina produkter så klart! Nu vet du redan hur du skapar bra erbjudanden. Skapa några till som är anpassade för tiden efter julafton, så undviker du att försäljningssiffrorna dippar.

Julhandel innebär även mellandagsrea

20. Spara statistik inför nästa jul

Vår sista punkt för dagen handlar om att förbereda dig inför nästa jul, redan nu. När dina kampanjer är över och julrushen har lagt sig är det dags att börja räkna på hur bra du lyckades. Kolla din statistik och leta efter trender som hjälper dig se vilka erbjudanden som fungerade bäst, vem som köpte och vilken marknadsföring som gav tydligast resultat.

Använd sedan den här datan nästa år när du börjar planera för dina nya julerbjudanden. Varje år kommer du bli mer och mer insatt i hur dina kunder tänker och agerar, och det kommer ge dig bättre och bättre resultat.

Sådär, känner du dig redo för julhandeln nu? Om inte – hör av dig till oss. Vi ser till att du kan utnyttja julhandeln till max.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt

Fler blogginlägg för din webshop

Webshop del 5: Merförsäljning

Merförsäljning är ett sätt att höja vinstmarginalerna i din webshop. Den här guiden ger dig enkla tips för ökad vinst.