Så skriver du säljande & optimerade produkttexter

Så skriver du säljande & optimerade produkttexter

Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i juli 2018

Bra produkttexter i din webshop ökar försäljningen och ger dig bättre placeringar i sökmotorerna. För att lyckas måste du fokusera på både kundnytta och sökmotoroptimering. Här har vi samlat våra bästa tips.

Produkttexter som skapar känsla och köpbegär

När konsumenter väljer att köpa något på nätet kanske de intalar sig själva att beslutet grundar sig helt på pris, betalningsalternativ och köpvillkor men faktum är att även produkttexterna spelar stor roll. Med matnyttiga och personliga produkttexter skapar du en känsla hos besökaren som de inte kan sätta fingret på, men som kan ta dem över köptröskeln när de jämför dig med dina konkurrenter.

Skapa en känsla med personliga texter

En viktig komponent när dina kunder tar sina köpbeslut är om de kan föreställa sig själva med produkten. Skriv dina produkttexter med en personlig touch där du lyfter fram känslor som produkten kan framkalla hos köparen. Fokusera på fördelar som produkten kan ge kunden och anledningar att välja just den produkten. Skriver du personliga produkttexter ökar dessutom förtroendet för din webbutik då kunden omedvetet inser att du lagt ner jobb på att skapa en bra upplevelse.

Ta bort tveksamhet med färger, storlekar och guider

En vanlig anledning till avbrutna internetköp är tveksamheter på vilka storlekar som finns, hur produkter passar och andra detaljer om vilka varianter som finns. För att undvika detta ska du skriva produkttexter som innehåller all den information som dina kunder kan tänkas behöva om vilka varianter som finns av varje produkt. Komplettera gärna med storleksguider och liknande för att ytterligare förtydliga hur produkten passar kunden i fråga.

Trygghetsfaktorer

Om dina kunder inte känner sig trygga kommer de inte handla i din webshop. Du kan öka tryggheten genom att presentera en kort lista med fördelar med att handla i just din webshop. Det kan vara saker som fri frakt, öppet köp och produktgaranti. Kombinera gärna med ett emblem för Trygg E-handel som garanterar bättre och säkrare handel på nätet för konsumenter.

Tydligt med rubriker och stycken

Dela upp dina produkttexter med underrubriker och olika stycken för att göra texten lättare att läsa. En lång sammansatt text utan styckesindelning blir riktigt svårläst, särskilt på en dator, och risken att du förlorar läsaren ökar. Tänk på att göra underrubrikerna korta, tydliga och gärna innehållande ett viktigt sökord relaterat till produkten. Läs mer om att skriva bra texter för webben.

Sökmotoroptimerade produkttexter

För att du ska få in potentiella kunder i din webshop måste dina texter även vara sökmotoroptimerade. Med optimerade texter kommer du märka att du klättrar i sökresultaten och ökar din försäljning.

Unik text för varje produkt

Undvik att kopiera leverantörernas standardtexter. Gör du det blir din webshop mindre relevant i sökmotorernas ögon, då många andra redan har exakt samma texter i sina butiker och det då anses som duplicerat innehåll. Skriver du istället egna unika produkttexter för varje produkt är du genast en av få som gör det och både sökmotorerna och dina besökare kommer uppskatta din ansträngning.

Nyckelord med hög sökfrekvens

När du skriver dina produkttexter, fundera på vilka sökord dina kunder kan tänkas använda när de vill hitta just den produkten. Skriv texter som innehåller just de fraser som är vanligast.

Exempel:

Om produkten är en damcykel kanske kunder söker på “köpa damcykel” eller “damcykel med cykelkorg”. Då kan du skriva “Är du ute efter att köpa damcykel? Den här modellen är en damcykel med cykelkorg som gör dig snabbast i grannskapet… “. På så vis får du med alla tre sökfraserna i en sammanhängande text.

Använder du Google AdWords för sökmotormarknadsföring kan du utnyttja deras sökordsplanerare för att få ut information om vilka sökord som är bäst att satsa på. Du kan även använda exemelvis Google Trender för att se vad som trendar på Google just nu och historiskt (lägg till och ta bort sökord för att jämföra).

Jämför olika söktermer på Google Trender för att se vad du borde lyfta fram i dina produkttexter

På Google Trender kan du leta upp sökord som det söks på ofta att anpassa dina produkttexter efter det.

Inte för många sökord

Mata inte dina produkttexter fulla med massor av olika sökord. Fokusera på några få ord eller fraser enligt ovan och använd dem sparsamt. Det hjälper inte att skriva samma ord 10 gånger i samma textstycke.

Internlänkningar

Vissa av dina besökare kommer direkt till en av dina produktsidor från en sökning på Google. Det betyder inte alltid att de vill köpa just den produkten och med en internlänkning till kategorisidan hjälper du dem hitta fler liknande produkter och sannolikheten att de köper något ökar. Dessutom förtydligar du ytterligare för Google vad produkten hänger ihop med, vilket kan ge ännu mer pricksäkra resultat på söklistan.

Tillåt recensioner och delning

Våra två sista tips är riktigt bra. Ge kunderna möjlighet att recensera dina produkter så kommer nytt innehåll att skapas dynamiskt på produktsidorna, vilket Google känner av och ser som positivt. Texterna blir både unika och relevanta, då de skrivs av olika människor och handlar om just produkten i fråga. Att tillåta delning av produkter via sociala medier har ju inte riktigt med produkttexterna att göra men se det som ett bonustips. Delningar visar Google att produkten är populär vilket ger bättre resultat på sökmotorerna. Dessutom är rekommendation från vänner och bekanta en drivande anledning till att folk väljer att köpa en viss produkt så på sikt ökar även försäljningen. Du har alltså inget att förlora!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt