Hjälp! Varför säljer jag inget i min webshop?

6 viktiga förutsättningar när du säljer online

Hjälp! Varför säljer jag inget i min webshop?

6 viktiga förutsättningar när du säljer online

Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i juli 2018

Precis som i en fysisk butik krävs det en hel del planering och jobb för att sälja via din webshop. Vi tar upp sex viktiga förutsättningar för att lyckas när du säljer online.

1. Har du tillräckligt många besökare?

Första förutsättningen för att du ska lyckas sälja via din webshop är att du har besökare. Utan besökare, inga affärer. Hur många besökare behöver du? Många. Fler än du tror. Procentsatsen besökare som blir kunder är låg eftersom de flesta besökarna bara tittar sig omkring utan att köpa.

Se hur många besökare du har på din webshop och på specifika kategorier och produkter genom att installera Google Analytics, en ypperlig statistiktjänst som inte kostar en krona. I fråga 2 och 3 finns idéer på hur du kan få fler besökare.

2. Syns du på Google?

Öppna en inkognito/privat flik i din webbläsare (så att resultaten inte påverkas av din historik). Gör några sökningar på Google och se vart du hamnar. Sök på olika produkter du säljer och produktkategorier du erbjuder. Hur placeras du jämfört med dina konkurrenter? Finns du inte ens på förstasidan missar du de flesta potentiella kunderna då bara en bråkdel av Googles användare går till andra sidan.

För att kontinuerligt hålla koll på dina placeringar i sökresultaten, överväg att använda ett verktyg som kan spåra dina sökord åt dig. Exempelvis Wincher

Missnöjd med resultaten? Då behöver du sökmotoroptimera din webshop. Det finns mycket du kan göra själv för att hamna högre i sökresultaten, bland annat skriva optimerade produkttexter och skapa sökmotorvänliga URL:er.

3. Gör du någon marknadsföring?

Utöver att synas organiskt på Google kan det behövas annan marknadsföring för att lyckas få fler potentiella kunder att hitta din webshop. Gör du någon digital marknadsföring över huvud taget? Exempelvis med AdWords eller på sociala medier.

Om du inte marknadsför dig alls är det svårt att lyckas. Det gäller bara att hitta marknadsföringsmetoder som passar din budget och dina produkter.

Du vet väl att vi kan hjälpa dig med både sökmotoroptimering och digital marknadsföring? Hör av dig till oss!

Checkbox

4. Har du attraktiva produkter?

Finns det efterfrågan på dina produkter som du säljer? Erbjuder du produkter som inte går att hitta någon annanstans online? Du måste se till att ditt produktutbud är lockande för både nya och befintliga kunder när du säljer online. Utan ett bra utbud finns det ingen anledning att besöka din webshop, än mindre att handla där.

Attraktiva produkter säljer online

5. Är du konkurrenskraftig?

När du säljer online måste du vara konkurrenskraftig – det finns alltid någon annan dina kunder kan gå till. När dina potentiella kunder funderar på om de ska handla hos dig eller dina konkurrenter kommer de jämföra och vara stenhårda.

Hur konkurrenskraftig är du när det gäller:

  • Priser?
    Vad dina produkter kostar är kanske inte alltid det viktigaste för att få nya kunder men det är ofta det enklaste sättet att jämföra dig med konkurrenterna. Konkurrenskraftiga priser ger dig fler besökare som också kan bli kunder.
  • Service?
    Erbjuder du fantastisk kundservice? Svarar du snabbt på mail? Har du en grym returpolicy? Sköter du missnöjda kunder på ett föredömligt sätt? Med bra service kommer kunderna handla igen och rekommendera dig till sina vänner.
  • Utbud?
    Hur ser ditt utbud ut när det gäller produktbredd och produktvariationer (storlek, färg etc.)? Ofta handlar man på nätet för att hitta väldigt specifika produkter som man inte orkar leta efter i vanliga butiker. Se till att erbjuda ett bra utbud inom din nisch.

Varför skulle någon vilja handla hos dig istället för hos dina konkurrenter? Finns det inget självklart svar på den frågan måste du sätta igång och skapa ett.

6. Känner besökarna sig trygga nog för att handla?

Okej, du har många besökare, du syns på Google, har attraktiva produkter och konkurrenskraftiga priser men ändå säljer du inget. För att konsumenter ska handla på nätet behöver de känna sig trygga. De måste lita på att de inte blir lurade och att de kommer få bra service.

Här är några tips på hur du kan göra dina besökare tryggare och mer köpbenägna:

  • Knyt avtal och placera relevanta emblem och stämplar i butiken (t.ex. Trygg e-handel).
  • Ha en seriös, tydlig och enkel design.
  • Erbjud bra villkor när det gäller leverans och återköp.
  • Visa att andra kunder varit nöjda genom att publicera dina betyg från Prisjakt och andra relevanta sajter.

Hur många nej svarade du?

5-6 nej

Din webshop kommer inte sälja automatiskt. Det är bara att sätta igång och jobba. Gå igenom alla sex frågorna och se till att du har rätt förutsättningar för att lyckas!

3-4 nej

Du har legat lite på latsidan men i alla fall kommit igång med arbetet som krävs för att sälja online. Se över vad du kan göra för att svara ja på fler av frågorna.

1-2 nej

Du har tänkt på det mesta men missat en eller ett par viktiga faktorer för att kunna få igång försäljningen i din webshop. Du vet vad du behöver göra. Scrolla upp till frågorna du svarade nej på.

Inga nej

Din webshop har förutsättningarna för att sälja men något hindrar detta från att hända. Hör av dig till oss för en diskussion med våra experter så reder vi ut det tillsammans!

Säljer du produkter som folk älskar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt