Du kliver in innanför dörren till gymmet. Du vet att det är bra för din hälsa att vara där, men du har ingen aning om vilket håll du ska sätta dig på de där maskinerna för att de ska göra någon nytta. Därför måste du lära dig detta för att få någon effekt av din träning. Tyvärr räcker det inte att befinna dig på gymmet, du måste arbeta och göra det på rätt sätt.

Måste företag ha en digital strategi?

På samma sätt som i exemplet ovan, behöver du veta vad du gör och vilka mål du strävar efter för att få effekt av din närvaro online. En digital strategi är grunden i all närvaro online. Så ja, ett företag måste ha en digital strategi.

I dagens digitaliserade samhälle är den digitala strategin lika viktig som affärsplanen. Hur omfattande du skapar strategin och om den läggs separat eller som en del av den övergripande strategin för företaget spelar mindre roll. Det viktigaste är att du vet vad du ska göra och vilka mål du vill nå.

Exempel: Speedy Socks digitala resa

Företaget Speedy Socks startade för 5 år sen och säljer strumpor speciellt anpassade för löpning. Speedy Socks ställer ut på mässor för träningsintresserade och försöker att nå gym för att sälja sina produkter i deras förbutiker. De vet vem deras målgrupp är, hur efterfrågan ser ut och har tagit fram affärs- och marknadsplaner enligt konstens alla regler.

Stina arbetar på företagets marknadsavdelning. Förutom planering av mässor och andra analoga marknadsaktiviteter, arbetar Stina med Speedy Socks webbplats och sociala medier. Där publicerar Stina bilder på sortimentet med pris och information om produkterna. Hon tar också någon rolig strumpselfie då och då. Innehållet publiceras med ojämna mellanrum, när Stina har tid. Innerst inne tycker hon att sociala medier mest känns som ett nödvändigt ont, därför prioriterar hon ofta bort arbetet med dem. Informationen om Speedy Socks produkter finns ju redan på webbplatsen, så arbetet är redan gjort. Eller?

Vad gör Stina för fel?

… Eller gör hon rätt? 
Om Speedy Socks vill använda de digitala kanalerna som ett statiskt skyltfönster gör Stina helt rätt. Men Stina har skapat just ett statiskt skyltfönster. I början kom besökarna som var nyfikna på Speedy Socks och tittade. Men när skyltfönstret såg likadant ut andra, tredje och fjärde gången slutade besökarna att återkomma. Nu blir besökarna färre och färre.

Om Speedy Socks mål med de digitala kanalerna istället är att utveckla företaget och driva försäljning gör Stina fel. Hon ställer sig helt enkelt i gymmet utan att röra maskinerna.

Det är aldrig för sent – så skapar du en digital strategi

Känner du igen dig i exemplet ovan? Det är lugnt, det är inte för sent att skapa en digital strategi idag. Sätt igång på en gång genom att svara på följande frågor.

Varför?

Vad är syftet med ditt digitala arbete? Vill du nå ut med information, få in fler bokningar eller sälja mer i din webbshop till nya kunder? Genom att vara så konkret som möjligt med dina mål så har du en bra grund till din strategi och kan mäta resultaten som den leder till.

Vem?

Vilken målgrupp vill du nå och hur når du den? Här behöver det göras en målgruppsanalys. Vilken är din målgrupp och på vilka digitala platser befinner den sig? Vad lever dina potentiella kunder för liv? Vilka andra områden är de intresserade av? Känner du din målgrupp ordentligt så kan du också komma fram till hur du ska hamna i just deras flöden för att nå dem på bästa sätt.

Vad?

Du behöver ha en plan för vilket slags content du ska publicera. Det behöver dessutom vara anpassat efter vilka plattformar din målgrupp befinner sig på. Inte bara försäkrar planen att ditt innehåll är effektivt och följer en röd tråd – det underlättar för dig när du i framtiden ska komma på vad du ska publicera.

Tänk på att ge ett mervärde till dina kunder så att de har en anledning att följa dig och komma tillbaka. Gå tillbaka till din målgruppsanalys – vad är det din målgrupp är intresserad av? I Speedy Socks fall så hade tips och råd kring löpning varit relevant, med ett särskilt fokus på fördelarna med anpassad utrustning. Stina tar redan strumpselfies lite då och då, kanske kan hon utveckla den delen och uppmuntra kunderna till att ta egna selfies med Speedy Socks?

Digital Strategi - Strumpselfie

När?

Lämna inget till slumpen. Det finns massor av studier om när det är som effektivast att publicera inlägg på olika plattformar, t.ex. anses bästa tiden för Instagram vara mellan 8 och 9 på morgonen.

Med det sagt, glöm inte att anpassa dig efter när just din målgrupp är tillgänglig. Speedy Socks målgrupp är förmodligen ute och springer på regelbundna tider, då är det kanske inte helt optimalt att publicera nytt innehåll just då.

Hur?

När du börjar nå resultat med din strategi så behöver du veta hur du ska ta hand om dina kunder på bästa digitala vis. Se till att din webbplats är användarvänlig och leder besökaren till att göra det du vill att de gör.

Att sedan följa upp arbetet är något som ofta glöms bort. Får ditt arbete den verkan som du önskade när du svarade på fråga ett? Statistiken ger dig svar och berättar hur du ska skapa innehåll som funkar bäst. Använd verktyg som t.ex. Google Analytics och Buffer för att kunna mäta dina resultat. När du vet hur det digitala arbetet har utvecklat ditt företag så kan du sedan slipa ytterligare på din digitala strategi.

Så, avslutningsvis; vill du få en starkare kropp och bättre hälsa genom träning på gym? Lär dig maskinerna och sätt igång att arbeta. Vill du utveckla ditt företag digitalt? Gör en strategi både för din egen och för dina kunders skull.

Ready 4 Strategy?

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt