Vilka sociala nätverk ska ditt företag synas på?

Vilka sociala nätverk ska ditt företag synas på?

Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i augusti 2018

Att vara aktiv på sociala medier är idag givet för nästan alla företag. Men vilka sociala nätverk passar bäst för dig och ditt företag? Vi sammanfattar nätverkens fördelar och funktioner och hjälper dig välja rätt.

Vad är syftet med dina aktiviteter?

När du väljer vilka sociala nätverk ditt företag ska synas på ska du börja med att fundera över vad syftet är med din satsning. Vill du skapa nya kunder? Knyta samarbetspartners? Bygga på företagets image och varumärke? Erbjuda kundtjänst online? Hålla koll på vad konkurrenterna gör? Vill du inspirera? Rekrytera? Sökmotoroptimera? Beroende på vad just ditt syfte är finns det olika sociala nätverk som passar bra. Gå inte med i alla, det tar bara en massa tid och ger inte säkert det resultatet du vill åt. Välj med omsorg och satsa strategiskt så kommer du få ut mer av dina digitala sociala aktiviteter.

Är du här för att du är osäker på ditt företags närvaro på sociala medier? Hör av dig till oss direkt så reder vi ut det tillsammans.

Satsa där dina kunder finns

Fundera också på vart dina potentiella kunder finns. Du känner säkert till din egen målgrupp bättre än någon annan. Hur gamla är de? Vad har de för intressen? Vad kan de tänkas använda för sociala medier och vad vill de se för innehåll i sina flöden? Du måste vara smart i din satsning. Lägg inte en massa tid på saker som inte tar dig närmare ditt mål.

Läs också: Därför är en digital strategi så viktig

Less is more

Det finns hur många sociala nätverk som helst. Du ska inte synas på alla. Satsa på nätverk som har de funktioner och möjligheter du behöver för att nå målsättningen med din digitala satsning. Satsa där dina kunder finns. Less is more.

Om de olika sociala nätverken

Twitter

Ett av de största sociala nätverken som är unikt med att begränsa teckenmängden i inläggen som postas. Twitter är en viktig del av många företags digitala närvaro. Hur och varför ska du använda Twitter för ditt företag?

  • Follow, Retweet, Hashtag och Mention – lär dig Twitters terminologi
    Följ andra användare med follow, dela andras tweets med retweet, sätt en # framför ord för att hashtagga och kategorisera tweets, skriv ett @ följt av ett användarnamn för att omnämna eller svara någon.
  • Snabb och publik kundtjänst
    Svara snabbt på kunders frågor för att visa att du bryr dig och hänger med. Svaren är publika så alla kan se dem.
  • Personlig kontakt och öppenhet
    Diskutera, tipsa och informera på ett personligt sätt. Din öppenhet bygger relationer som leder till kunder.
  • Håll dig uppdaterad
    Följ samarbetspartners, konkurrenter, stora kunder och andra företag i branschen för att hålla dig uppdaterad om vad som händer. Du kan hitta information som hjälper dig utveckla dina produkter och tjänster på ett proaktivt sätt.
  • Publicera nyheter och erbjudanden
    Dina följare vill ha intressant information i sitt flöde. Ge dem relevanta nyheter och unika erbjudanden så får de ut något av att följa dig.

Passar verksamheter som…

  • Producerar och/eller säljer konsumtionsprodukter
  • Arbetar opinionsbildande

Facebook

Det är en självklarhet för de flesta företagen att finnas med på Facebook och visst finns det anledningar att göra det. Hur och varför ska du använda Facebook för ditt företag?

  • Dela personligt innehåll
    Facebooks användare är vana vid personliga statusuppdateringar. Dela nyheter från företaget och behind-the-scenes-information så skapas en känsla av att dina följare känner dig.
  • Tävlingar och undersökningar
    Anordna tävlingar där följare kan vinna dina produkter eller tjänster. Be dem dela tävlingen med sina vänner för att öka spridningen. Gör undersökningar för att få reda på vad kunder tycker och är ute efter.
  • Riktad annonsering
    Med Facebook-annonsering kan du rikta annonser till helt rätt målgrupp. Välj ålder, kön och intressen och skicka ut ditt budskap i potentiella kunders flöden. Använd Facebook Pixel för smart re-marketing – annonsera till de som redan besökt din hemsida!
  • Bygg förtroende
    Ge dina följare riktigt värde genom att publicera artiklar och guider de har nytta av. Du är expert på ditt område, dela med dig av din expertis så bygger du ett förtroende som leder till nya kundkontakter.
  • Stärk ditt varumärke
    Jobba strategiskt och aktivt med din Facebook-sida och se till att svara på kunders kommentarer så stärker du ditt varumärke.

Passar för de allra flesta företagen, stora som små. Se bara till att du faktiskt använder det – inaktiva sidor döljs.

Instagram

Instagram har snabbt blivit standarden för att snabbt dela bilder med vänner och bekanta. Att bygga ett visuellt tilltalande flöde och leta efter den perfekta platsen för en Instagram-bild har blivit något av ett vardagsfenomen. Företag använder Instagram för att inspirera och visa ett positivt och personligt porträtt av verksamheten. Hur och varför ska du använda Instagram för ditt företag?

  • Blandade bilder
    Instagrams användare vill ha sina flöden fyllda av intressanta bilder som sticker ut och säger något. Blanda roliga och inspirerande bilder med bilder från din verksamhet.
  • Bygg en följarskara
    Bygg följarskara genom att följa andra, använda hashtags (#) och gilla och kommentera andras bilder. Fokusera särskilt på konton som är specialiserade på något relaterat till dig – annars kommer du få en följarskara som inte engagerar med ditt innehåll.
  • Inspirera
    Dela inspirerande bilder som visar hur dina produkter och tjänster fungerar och vad dina kunder får ut av dem.
  • Positiv bild av företaget
    Publicera bilder ofta och svara på dina följares kommentarer så bygger du en positiv bild av ditt företag.
  • Få kunder och partners
    Kundkontakter startar på alla möjliga ställen. Även affärer inte sker på Instagram kan en kontakt där ofta leda vidare till djupare diskussioner på andra sociala nätverk.
  • Snabba uppdateringar på en gång
    Stories och live-sändningar är effektiva sätt att kommunicera med din publik Nu. Kör omröstningar,

Passar särskilt för dig som säljer visuellt tilltalande produkter och riktar dig mot en yngre målgrupp.

LinkedIn

Det sociala affärsnätverket LinkedIn har miljontals användare som alla är där av samma anledning: att prata jobb. Som företag kan kan du både bygga på din professionella image, rekrytera nya medarbetare och hålla koll på konkurrenterna. Hur och varför ska du använda LinkedIn för ditt företag?

  • Personlig profil och företagssida
    Jobba med både din personliga profil och en företagssida för att få ut det mesta av LinkedIn.
  • Gör företaget rättvisa
    Skapa en företagssida som på ett enkelt och tydligt sätt visar vilka ni är och vad ni gör. En professionell sida gör företaget rättvisa.
  • Publicera intressant innehåll
    Du får mer engagemang och upplevs som seriösare om du publicerar nyheter, artiklar och innehåll som är relevant och intressant för dina följare.
  • Visa att du är expert
    Skapa och delta i diskussioner i grupper för att bygga upp förtroende och visa att du är expert på ditt område.
  • Rekrytera
    Bygg upp ett nätverk av inflytelserika personer i din bransch och börja leta framtida medarbetare bland dem.
  • Håll koll på konkurrenterna
    Håll dig uppdaterad om vad dina konkurrenter pysslar med genom att följa dem och se deras uppdateringar.

Youtube

Den gigantiska videotjänsten är inte bara för musikvideos, husdjur och konspirationsteorier. Hur och varför ska du använda Youtube för ditt företag?

  • Utbilda
    Du kan lägga upp längre videos här än på andra nätverk, så det är perfekt för utbildningsmaterial som du sen kan dela vidare.
  • Strukturera upp dina videos
    Du kan publicera videos på andra nätverk också – men de hamnar tillsammans med dina andra inlägg. På Youtube kan du skapa sortera dina videos på ett sätt som gör dem lättnavigerade.
  • Satsa på kvalitet
    Det gäller egentligen överallt, men kanske extra här. Se till att ljus och ljud är bra för att hålla kvar tittarna.
  • Visa dina produkter in-action
    En video säger otroligt mycket mer om en produkt än vad en statisk bild kan göra.

Men andra sociala nätverk då?

Det finns mängder av sociala nätverk, men i den här artikeln har vi valt att fokusera på de som vi anser har störst potentiellt värde för ditt företag. Här är ett par andra alternativ:

  • Pinterest
    Låter besökare bygga en anslagstavla av intressant innehåll. Bloggar du mycket, eller har du riktigt snygga produkter så kan det vara ett bra sätt att sprida ditt innehåll. Särskilt DIY, mat/recept och inredning är populärt.
  • Snapchat
    Marknadsför sig som det snabbaste sättet att dela en händelse. Till skillnad från andra nätverk så sparas inte innehållet – allt är väldigt “in the moment”. Har växt snabbt och kan vara en bra kanal för dig med en yngre målgrupp.

Ready 4 Social Media?

Vi kan hjälpa dig att sätta upp en en digital strategi för din digitala närvaro – inkluderat vilka sociala nätverk du ska vara på och hur du bör hantera dem. Låter det bra? Hör av dig!

Checkbox

Sociala nätverk förklarade med kanelbullar

Många har förklarat sociala nätverk med donuts men eftersom donuts är amerikanska och förklaringarna är på engelska tänkte vi det vore lämpligt att byta till kanelbullar och översätta till svenska. Även om vi inte håller med helt om alla liknelser är den ganska talande och lite kul.

  • Twitter Jag äter en #kanelbulle
  • Facebook Jag gillar kanelbullar
  • Instagram Här är ett arrangerat och snyggt foto av min kanelbulle
  • LinkedIn Mina färdigheter inkluderar kanelbulleätande
  • YouTube Så här går det till när jag äter en kanelbulle
  • Pinterest Här är ett recept på kanelbullar
  • Snapchat Titta på min kanelbulle som jag äter just nu

Vilket socialt nätverk ska du välja?

De olika sociala nätverken vi har gått igenom i den här artikeln kan alla vara bra för dig som företagare. De har både likheter och olikheter. Alla tillåter dig dela en statusuppdatering om vad ni gör på företaget eller innehållande en artikel eller guide som följarna kan ha nytta av. Alla ger dig också möjligheten att följa och bli följd av andra användare och på så vis knyta kontakter som kan vara viktiga för verksamheten. Du kan även annonsera på dem för att mer effektivt nå en större publik än de som redan följer dig.

Så vart ska du synas? Gå tillbaka till början av artikeln och fundera på vad syftet är med din satsning på sociala medier och vart din målgrupp finns. När du har svar på dessa frågor har du även svar på vilka sociala nätverk som passar ditt företag allra bäst.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt

Fler blogginlägg om sociala medier

Annonsera i sociala medier

Annonsera i sociala medier för att nå din målgrupp, öka din försäljning och sprida ditt varumärke. Låt oss introducera dig till möjligheterna med annonsering i sociala medier!