0470 - 70 36 80 info@ready.se

Att skapa en logga till din verksamhet är värt att lägga tid på. Logotypen är ofta det som ger första intrycket av ditt varumärke, så du vill se till att den ger en professionell och enhetlig bild av ditt företag. När vi gör nya logotyper till våra kunder får vi ofta höra att deras nuvarande logga gjordes i all hast utan eftertanke. Några år senare kanske den inte fungerar längre, varken rent visuellt eller mer tekniskt. För det mesta beror det inte bara på teknisk okunskap utan på dåliga förberedelser.

För att du ska få så bra resultat som möjligt så listar vi här punkterna du bör ha i åtanke när du ska skapa din logga. Ju mer du har på benen innan du sätter igång, desto bättre resultat kommer du att få.

Skapa en logotyp som reflekterar din verksamhet

En logga ska i första hand tjäna företagets syfte och reflektera vad varumärket står för. Det kan låta uppenbart, självklart ska din logga spegla verksamheten! Men det brukar vara lättare sagt än gjort. Ibland handlar det om att personliga designpreferenser inte alltid stämmer överens om vad företaget behöver. Ibland är det en fråga om att man kanske inte har gett det någon närmare tanke egentligen, det här med vad som gör företaget unikt. Eller så har man bara inte brytt sig tidigare.

Beskriv ditt företag

Ta ett steg tillbaka och reflektera över din verksamhets profil med en objektiv blick. Beskriv företaget med tre ord. Är det samma tre ord dina kunder skulle använda? Vilka är era styrkor och svagheter? Vilka tjänster eller produkter erbjuder ni?

Konkurrensen

Glöm inte att se dig omkring i branschen. Vad särskiljer dig från dina konkurrenter, varför ska jag välja dig över någon annan? Du vill att din logga ska visa vilken bransch du verkar i, men du vill inte vara en i mängden.

Tänk både bakåt och framåt

Titta bakåt för en stund. Hur länge har verksamheten funnits? En logotyp för ett företag som har funnits i 100+ år borde inte ha samma uttryck som en startup-verksamhet. Skulle du beskriva er som traditionella eller moderna och stämmer det överens med uttrycket ni har idag? Om vi vänder blicken framåt istället, vart ser du ditt företag om 5 år? 10 år? 30 år!?

Skapa en logga som tilltalar din målgrupp

Du kanske tycker att du har den snyggaste loggan på marknaden. Men det spelar egentligen ingen roll, det är din målgrupp du måste bry dig om. Vi påverkas alltid av det vi ser oavsett om det är medvetet eller ej. Även om du tänker att din målgrupp inte har några åsikter om hur din logotyp ser ut så bör du ändå alltid ha dem i åtanke. Vi har sagt det tidigare, men det är värt att upprepas: en målgruppsanalys kommer att tjäna dig väl. Med det sagt, kommer din målgrupp alltid att vara densamma eller finns det ambitioner att gå in på en ny marknad med en ny målgrupp?

Designa en logotyp som alltid funkar

Mobile-first påverkar alla delar av din verksamhets visuella uttryck, inte bara din hemsidas design. Det är ingen nyhet att vår vardag blir allt mer digital och att den är mobilbaserad. Det innebär att din logotyp ofta kommer att visas på små ytor och behöver vara förbered för det. Undvik smådetaljer och annat som i liten storlek bara kommer att bli en suddig blobb.

Bara text, eller symbol också?

Rent praktiskt är det lättast att skapa en logotyp med enbart text, oftast ett företagsnamn och eventuellt en kort slogan av något slag. Men text har nackdelen att den snabbt blir svårläst i små storlekar eller på avstånd. Dessutom är den mindre flexibel än om du lägger till en symbol av något slag som kan representera ditt företag. Symbolen kan stå för sig själv och skalas enklare.

En symbol gör din logga mer flexibel och kan användas i lägen när det inte riktigt funkar med den kompletta. Dessutom ger den större möjlighet att förmedla intryck – den kan helt enkelt symbolisera din verksamhet.

Använd rätt färger när du skapar din logotyp

Välj inte färger bara för att de är trendiga idag – det kommer de inte vara om ett par år. Begränsa mängden färg du använder, av samma anledning som du bör undvika smådetaljer: det skapar ett rörigt intryck. Har alla dina konkurrenter blåa logotyper? Då kanske du inte ska köra på blått du också. Loggan behöver kunna fungera på både mörka och ljusa bakgrunder så se till att ha en plan för hur det ska åstadkommas. Oftast så skapar man en ordinarie version av logotypen samt enfärgade varianter i vitt och svart – då har du alltid en version som funkar oavsett sammanhang och miljö.

Välj ett teckensnitt som förmedlar rätt budskap

Precis som färger så förmedlar teckensnitt olika känslor och intryck. Teckensnittet du väljer att skapa din logotyp med kommer att bli en del av ditt varumärke, så ta inte bara första bästa ”lite festliga”. Gör en lista över vad du vill förmedla om du inte redan har gjort det. Lekfullhet? Snabbhet? Pålitlighet? Lägg tid på att hitta det perfekta teckensnittet för just din verksamhet. Exempelvis på Typekit eller Google Fonts.

Ready Digitals logotyp i olika teckensnittVilket teckensnitt du väljer gör hela logotypen. Välj rätt! Undvik standardteckensnitt som ofta redan har en etablerad ”image”.

Det rent praktiska – så skapar du logotypen

Så du har en väl utarbetad idé för hur din logotyp ska se ut, men du vet inte hur du ska gå tillväga att faktiskt skapa den. Får vi vara helt ärliga med dig? Då borde du inte skapa den själv egentligen – din logotyp är alldeles för viktig för det. Om du insisterar, så är här några konkreta råd:

  • Skapa den med exempelvis Adobe Illustrator eller gratisprogrammet InkScape. Det är program för att skapa vektorgrafik, vilket innebär att din logga funkar att skala obegränsat. Du kan använda samma fil för en liten reklampenna som till en stor fasadskylt utan att den tappar i kvalitet.
  • Även om du skapar den själv, be någon utomstående granska den efter problem. Gärna någon som tillhör din målgrupp så att du vet att den träffar rätt.
  • Spara den i flera olika filformat så att du alltid är redo oavsett vad som krävs: EPS, PDF, SVG, PNG, JPG.
  • Gör några andra projekt först innan du ger dig på en riktig logotyp så att du lär dig programmet du valt att skapa i. Det finns massor av tekniska guider, en bra start är användarhandboken för Illustrator.

Om du behöver hjälp med din logotyp

Känns det svårt? Vårt team har många års erfarenhet av att ta fram grafiska profiler och logotyper med en genomtänkt strategi bakom. Vi finns här för dig om du inte vill göra det själv. På så vis kan du fokusera på det som du är bäst på, så tar vi hand om de andra bitarna. Ta kontakt med oss, så tar vi det därifrån.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev


Lämna följande fält tomt

Genom att ange din e-postadress så godkänner du att vi hanterar dina uppgifter och skickar dig nyhetsbrev.
Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.