Den digitala kundresan – 6 tips på hur du lyckas online

Den digitala kundresan – 6 tips på hur du lyckas online

Artikeln uppdaterades i april 2022

Att det är viktigt att synas online för att sprida sitt varumärke och driva försäljning är en självklarhet idag, men det räcker inte med en statisk hemsida eller sporadiska insatser i sociala media. Eftersom konkurrensen är hård på webben är det viktigt att ta ett helhetsgrepp om den digitala närvaron. Fundera på hur du möter din kund i de olika faserna på den digitala kundresan, är du närvarande i varje steg? Börja vidta åtgärder idag för att lyckas online! 

Ta ett helhetsgrepp om den digitala kundresan

Kundresan handlar om stegen från att en kund först upptäcker ditt varumärke till det att kunden blir fullt lojal och återkommande. Genom förståelse för de olika faser din målgrupp går igenom på kundresan kan du göra rätt digitala insatser och leda kunden till de mål du satt upp.

1. Lägg grunden med en digital strategi

Det första och absolut viktigaste steget är att ta fram en strategi för din digitala närvaro. En digital strategi ger dig rätt förutsättningar att lyckas online och därmed attrahera och behålla kunder. Börja med en nulägesanalys och definiera syftet med din närvaro online. Vilka mål och målgrupper finns? Vilka kanaler är viktiga? Spana också in dina digitala konkurrenter och håll koll på dina utmaningar och möjligheter.

Läs mer 5 viktiga steg till en digital strategi

2. Visualisera kundresan från början till slut

För att få förståelse för hur dina kunder möter dig online behöver du visualisera den digitala kundresan. Gör en skiss och fundera på hur och när dina kunder kommer i kontakt med ditt varumärke. Vad har de för intention i de sammanhangen? Genom att förstå vilka kritiska och avgörande moment som finns i den digitala kundresan blir det enklare att fylla på med värdefullt innehåll som leder besökarna framåt. Kika på din skiss och placera ut viktiga touchpoints. Testa din webbplats och fundera på bland annat:

  • Syns ditt företag på sökmotorerna?
  • Hittar målgruppen enkelt det den söker på webbplatsen?
  • Är ditt innehåll relevant och tilltalande för besökaren?
  • Är det lätt att hitta kontaktuppgifter?
  • Leder du besökaren framåt genom CTA (call to actions)?
  • Om du har en webbshop, är det enkelt att lägga till i kundkorgen och genomföra köp?
  • Finns det tillräckligt med information om till exempel transport och återköp?

Se till att få med så många avgörande moment som möjligt för att bättre kunna förstå den digitala kundresan.

3. Använd mätverktyg för att optimera

Alla insatser som görs online går att mäta, analysera och förbättra. Se till att installera verktyg så som Google Analytics, Google Search Console och Meta Pixeln (före detta Facebook Pixeln) på din webbplats. På så sätt får du ut värdefull data som gör att du enklare kan optimera den digitala kundresan.

Upptäcker du till exempel att många lägger till varor i kundkorgen – men få genomför köp i din webbshop? Då behöver du fundera på vad det kan bero på. Är köpprocessen krånglig? Saknas nödvändig information som påverkar kundens beslutsprocess? Genom att mäta till exempel konverteringar blir det enklare att se var dina åtgärder behövs.

4. Fånga upp målgruppens intressen med sökmotoroptimering

Din målgrupp börjar ofta sin kundresa med en sökning på Google. Det är därför viktigt att ta reda på de söktermer som målgruppen använder och se till att leda sökfrågor till specifika landningssidor på din webbplats. Sökmotoroptimering, eller SEO (search enging optimization) är en mycket kostnadseffektiv marknadsföringsmetod eftersom du möter din målgrupp när de själva aktivt söker information. Man brukar därför säga att SEO hjälper dig möta dina kunder längre fram i kundresan.

Syns du på rätt söktermer? Gör vårt SEO-test!

5. Led till konvertering med en attraktiv webbplats 

När en besökare landar på din webbplats behöver den vara lättnavigerad och ha attraktivt innehåll med intressant text och snygga bilder. För att få besökaren att stanna måste webbplatsen också vara snabb, fungera smidigt på mobilen och vara säker för besökaren att använda (med ssl-certifikat).

Led sedan kunden vidare genom kundresan genom tydliga call-to-actions (CTA), så som ”Anmäl dig till vårt nyhetsbrev” eller andra uppmaningar som är relevanta för din verksamhet. Kan du kanske erbjuda besökaren något som motiverar dem att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter, exempelvis en timmes gratis rådgivning?

6. Nå tidigare webbplatsbesökare genom remarketing

Återkommande besökare är mer benägna att konvertera än förstagångsbesökare, utnyttja detta till din fördel. Med remarketing kan du rikta annonser mot dem som har varit inne och besökt din webbplats tidigare för att påverka dem att komma tillbaka. Tekniken går att använda på sociala medier så som LinkedIn, Facebook och Instagram men även via nyhetsbrev och Google Ads.

Annonsera inte i alla kanaler utan utgå från var din målgrupp befinner sig och anpassa innehållet beroende på ditt slutmål. Påminn inte bara om att du finns, ge dem en konkret anledning att komma tillbaka! Du kan exempelvis sponsra artiklar/inlägg för vidare läsning baserat på vad besökaren redan har läst, eller erbjuda en rabattkod för att avsluta en beställning som legat i varukorgen om du har en webbshop.

Läs 10 anledningar varför du ska annonsera med Google Ads

Digitala-kundresan

Redo att möta fler kunder online?

Fyll i formuläret så hör vi av oss!

Checkbox

Du kan också mejla info@readydigital.se eller ringa oss på 0470-70 36 80!

Fler blogginlägg för din webbplats

E-barometern 2021
E-barometern 2021

E-barometerns årsrapport 2021 är släppt! Ta del av det senaste inom svensk e-handel och upptäck värdefulla insikter för dig som driver webbshop.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.