5 nycklar till ökad konvertering på din hemsida

Konsten att välja färger till din hemsida

Artikel först publicerad 2016, senast uppdaterad i augusti 2018

Känner du att din hemsida inte riktigt levererar? För att den ska generera kunder bör den uppfylla vissa grundkrav. Vi hjälper dig med 5 av dem.

1. Användar- och mobilvänlig design

Den första nyckeln för att dina besökare ska konvertera till kunder är att din hemsida är enkel att använda, oavsett vilken enhet de använder. En användarvänlig hemsida är:

  • Tillgänglig. Det är enkelt för alla att ta sig till informationen på hemsidan, även för dem med exempelvis nedsatt syn som använder skärmläsare. Hemsidans funktioner fungerar i alla de stora webbläsarna.
  • Lättnavigerad. Hemsidans meny har en logisk struktur och det är tydligt var man befinner sig. Hemsidan följer normer vi är vana vid, exempelvis att klick på logotypen går till startsidan.
  • Lättläst. Texten är uppdelad i korta stycken och rubriker, punktlistor och användning av fetstilt och kursivt gör den lätt att skumläsa.
  • Snabb. Hemsidan laddar snabbt, även med långsam uppkoppling.

 

Idag sker 45,85% av surfandet i Sverige via mobiler och surfplattor (källa: StatCounter, 2018). För att din hemsida ska vara användbar på dessa enheter behöver den vara mobilvänlig. En mobilvänlig hemsida:

  • Går inte att zooma in och ut med fingrarna.
  • Har bokstäver som är tillräckligt stora så det är lätt att läsa.
  • Har länkar och knappar som är enkla att trycka på.

Ready 4 Conversion?

Det är dags att öka din konvertering. Börja med att höra av dig till oss, så tar vi det därifrån:

Checkbox

2. Bra placering på Google

Nyckel nummer två handlar om din placering på Google. Generellt sett kan vi se att en stor andel besökare hittar hemsidor via sökmotorer, och då överlägset oftast via Google. Även din hemsida är säkert till viss del beroende av trafik från Google.

Vi tänker oss att du säljer kontorsmaterial i en butik i Trollhättan. När dina potentiella kunder söker på “kontorsmaterial trollhättan” eller “köpa pennor i trollhättan” kommer de med allra största sannolikhet klicka på en av de översta träffarna på Google. FInns du inte där, så går du miste om en stor del av din potentiella kundbas.

3. Unikt kunderbjudande

Tredje nyckeln handlar om vad du kan göra för dina kunder som ingen annan gör lika bra. Kan du spara dem tid eller göra deras liv enklare? Har du den absolut bästa kundservicen eller produktkvaliteten? Varför ska man egentligen handla av just dig?

Med ditt “erbjudande” menar vi inte att du har rabatt på en specifik tjänst just nu eller att man får 2 för 1 när man köper vissa produkter. Sådant får självklart finnas med också, men börja med att titta på din produkt eller tjänst med en kunds ögon och fundera på vad som gör den unik och värdeskapande. Presentera sedan detta på ett tydligt och lockande sätt, så har ökar du chansen att dina besökare konverterar till kunder.

4. Smarta calls-to-action

Fjärde nyckeln: Vad vill du att besökarna ska göra på din hemsida? Vad är slutmålet? I de flesta fall är en hemsidas syfte att generera relevanta intressenter i form av besökare som ringer, mailar, bokar en tid, fyller i en intresseanmälan, startar ett testkonto, skriver upp sig på ett nyhetsbrev eller (så klart) köper något direkt.

Hur leder du dina besökare mot slutmålet? Är det tydligt var de ska klicka för att komma vidare i processen och gå från nyfikna och intresserade till att bli kund?

En riktigt bra call-to-action svarar på frågorna Vad är dettaVarför ska jag handla och Hur gör jag.

En call-to-action är ditt rop till handling. Visa besökarna vad de ska göra och varför genom att presentera ditt erbjudande följt av en knapp, ett formulär eller ett telefonnummer de kan ringa. Det räcker inte med startsidan, se till att skapa minst en call-to-action på varje sida. Det säkerställer att du inte missar potentiella kunder som landar direkt på en undersida när de kommer via exempelvis Google.

5. Relevant och regelbundet innehåll

Sista nyckeln till ökad konvertering via din hemsida är innehåll. “Content is king” brukar man säga och idag är det viktigare än någonsin att regelbundet fylla hemsidan med innehåll som är intressant och relevant för besökarna.

Vad är innehåll?
Innehåll kan vara text, bilder, video eller kanske något mer interaktivt som du publicerar i dina kanaler. Kanalerna är hemsidan, sociala medier, nyhetsbrev och liknande.

Varför innehåll?
Bra innehåll gör din hemsida mer attraktiv både i besökarnas och sökmotorernas ögon. Du får högre placeringar på Google på fler sökord vilket leder till fler besökare. Besökarna som hittar sidan får ökat förtroende för dig och ditt företag i och med att du bjuder på din kunskap och expertis. Det gör dem mer köpbenägna. Löftet om kommande innehåll ger dem också en anledning att återkomma, vilket ytterligare ökar chanserna att de konverterar till kunder. Ofta krävs det faktiskt flera besök för att detta ska ske.

Men du har väl inget att säga, tänker du? Klart du har! Här är några tips på vad du kan skriva om:

  • Nyheter på företaget.
  • Nyheter i branschen.
  • Guider om hur man använder dina produkter på bästa sätt.
  • Generella tips som relaterar till dina produkter/tjänster, exempelvis kan du skriva om hur man ska välja rätt cykeldäck om du har en cykelbutik.

 

Hitta ett bra sätt att nå ut med innehåll till dina besökare och följare på jämn basis. Komplettera innehållet med calls-to-action och länkar som leder till dina relaterade produkter och tjänster.

 

Nu är det hög tid att börja leta nycklar. Du vet var de finns och var du ska börja, det är bara att sätta igång. Det finns konverteringar på andra sidan. Behöver du hjälp så vet du var vi finns, det är bara att höra av dig.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt

Fler blogginlägg om konvertering