5 tips som hjälper dig välja rätt sökord

5 tips som hjälper dig välja rätt sökord

Artikel först publicerad 2016, senast uppdaterad i juli 2018

Alla företag vill hamna överst i sökresultaten när potentiella kunder gör en sökning. Men hur vet du vilka sökord du har bäst chans på? Här är våra 5 bästa tips för att välja sökord och hur du undviker de vanligaste nybörjarmisstagen.

Bra sökord eller sökfraser (den kortfattade versionen)

För dig som inte har tålamod att läsa hela artikeln (men vi rekommenderar dig att göra det):

Ett bra sökord är ett ord (eller flera i en sökfras) som användare kan tänkas skriva in på sökmotorerna, som är relevanta till din produkt/tjänst, har tillräckligt med sökningar för att kunna generera trafik till din hemsida men inte så mycket konkurrens att du inte kan hamna på förstasidan.

Vad är ett sökord eller en sökfras?

Vi börjar med begreppet sökord. Vad är ett sökord? Det är egentligen precis vad det låter som: ett ord man söker på. Sökmotorerna (främst Google, men det finns andra också) letar fram sidor som matchar sökordet åt den som söker. Ju bättre matchning, desto bättre placering. Generellt sett så innebär en bättre placering även fler klick och mer trafik vilket självklart är det du är ute efter.

Följande graf (från juni 2018) visar den genomsnittliga CTR-nivån för de första 21 sökträffarna i Google. (CTR = Click Through Rate, procent av visningar som leder till klick). Topp 5 placeringarna står för 75% av klicken, efter det som dalar det relativt fort.

Graf över CTR-statistik

https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/ kan du se både denna grafen (uppdateras varje månad) och även jämföra mot exempelvis hur det ser ut i olika branscher.

Det är väl bara att välja?

Då är det dags att välja rätt sökord att satsa på. Enkelt, eller hur? Gäller det en restaurang är det väl bara att satsa på sökordet “mat”? Då kommer ju alla som söker på mat hitta just din restaurang!

Exempel på dåligt sökord

Riktigt så enkelt är det så klart inte, då hade vi alla varit miljonärer. Det är ju inte bara du som sysslar med det du gör. Andra erbjuder liknande produkter och tjänster och även de vill synas överst på Google. För att kunna konkurrera på sökmotorerna måste du först välja riktigt smarta sökord. Så här gör du:

1. Välj relevanta sökord

När användare frågar Google en fråga förväntar de sig att de översta träffarna leder till hemsidor som innehåller relevanta svar till deras fråga. Ge dina besökare relevanta svar genom att satsa på sökord som rimmar med din verksamhet och som du kan stå bakom.

Välj sökord som är relevanta till…

  • … hemsidans innehåll.
  • … produkter och tjänster som du är konkurrenskraftig på.
  • … dina mål med hemsidan. Exempel: Om målet med hemsidan är att besökarna ska boka dina resor till Irland, satsa på “resa till Irland” istället för “information om Irland”. Det ger mer intresserade och således relevanta besökare.

2. Var specifik…

Om vi återgår till exemplet att du driver en restaurang. Kan den korrekt beskrivas med ett sökord som bara innehåller ett ord? Din restaurang är inte bara en restaurang, eller hur? Den har en geografisk plats, en kategori och kanske även en specifik målgrupp. Kanske ligger den i Linköping och serverar asiatisk mat. Fungerar då sökordet “mat”? Nej, ingen som letar efter ett bra ställe att äta p i Linköping Googlar på “mat”. Du måste bli mer specifik. Vad kan dina potentiella kunder tänkas söka på? “Restaurang i Linköping”“asiatisk mat Linköping” eller “var ska man äta i Linköping” är mer relevanta sökord för just din restaurang.

Specifika sökord

  • Börja med att lyfta ut bredare ämnen ur din verksamhet, t.ex. “träningskläder” om du är en sportbutik.
  • Skapa fraser kring ämnet. Lägg till ord som gör sökningen mer specifik (plats, kategori, målgrupp, produktnamn, verb etc.). Exempel: “köpa träningskläder i Umeå” eller “adidas skor för kvinnor”.
  • Få idéer genom att skriva in en del av sökfrasen i Google-rutan, se vilka förslag som dyker upp i realtid.

Idéer kring sökfraser

Googles förslag kan ge dig idéer på vad folk söker på som är relaterat till ditt sökord.

En stor fördel med att satsa på mer specifika sökord är att du fångar dina potentiella kunder senare i köpeprocessen. De har redan bestämt sig för att de vill “köpa en cykel i Växjö”, de är inte bara ute och letar efter “information om cykel”. Rätt fokus ger besökare som i större utsträckning blir kunder.

Känna det svårt eller för tidskrävande?

Vi kan hjälpa dig med ingående nulägesanalys och en strategi för hur du ska nå dina mål. Oavsett om du behöver en ingångsinsats eller ett mer långsiktigt arbete så fixar vi det. Börja med att höra av dig till oss!

Checkbox

3. … men var inte för specifik. Kolla aktiviteten på dina sökord!

Nu krånglar vi till det lite. Ja, det är bra med specifika sökord MEN blir de för specifika är det ingen som söker på dem och de genererar således ingen trafik till din hemsida. Här är ett exempel som illustrerar detta:

Graf över aktivitet vs relevans av sökord

Aktiviteten (antalet sökningar på Google per månad) sjunker i takt med att relevansen (hur väl sökordet passar med ditt innehåll) ökar. Det betyder att även om du ligger etta på Google på “löparskor att använda till maratonlöpning” ger det inga besökare eftersom ingen söker på exakt den frasen.

De mest lönsamma sökorden ligger oftast nära där linjerna korsas. De har precis lagom mycket aktivitet och relevans.

Hur du kollar aktiviteten på dina sökord:

Använd Googles verktyg Sökordsplaneraren (Keyword Planner). Du behöver ha ett Google-konto med ett anslutet AdWords-konto men du behöver inte tvunget lägga pengar på annonser.

Välj sökord med hjälp av sökordsplaneraren

I Sökordsplaneraren kan du inte bara se antalet sökningar per månad, utan även få en uppskattning på hur hög konkurrensen är och hur mycket det skulle kunna kosta per klick att annonsera på AdWords med sökordet.

Undersök hur dina sökords aktivitet utvecklas på Google Trender. Där kan du jämföra olika sökord och se hur intresset för dem ser ut över tid, få förslag på relaterade sökfraser och i vilka områden de är populärast.

4. Analysera konkurrensen

Det är ganska enkelt att göra en grundläggande koll om ett sökord har för mycket konkurrens. Gör ett par sökningar på dina sökord och se vad du får för resultat. Google kommer att anpassa resultaten efter dig (vad du har visat intresse för tidigare, var du befinner dig, osv), så öppna en inkognito/privat flik i webbläsaren först. Är toppresultaten alla stora, välkända varumärken som du vet driver stora mängder trafik? Finns det mängder av annonser i resultaten? Då är det förmodligen inte där du ska börja i ditt optimeringsarbete. Börja med att ge dig på de i din egen storlek, så att säga. Den ökade trafikmängden du får från att att ranka bättre på smalare sökord kommer långsiktigt att hjälpa dig att ranka bättre även på de bredare.

5. Var realistisk och smart

Slutligen, när du ska välja vilka sökord du ska satsa på, var realistisk. Vilka sökord har du chans att hamna högt på? Vilka sökord är riktigt relevanta till din verksamhet? Hur rankar du idag om du söker på orden på Google? Känns det realistiskt att satsa på dem?

Det gäller att vara smart här. Sökmotoroptimering är något du kan lägga precis hur mycket tid som helst på och då är det ju bäst att du lägger tiden på att satsa på sökord som faktiskt kan vara lönsamma för din verksamhet. Tänk hela tiden långsiktigt, du kommer inte att nå drömresultaten över natt.

Ett litet bonustips: Tänk på att regelbundet skapa relevant innehåll till din hemsida. Då kommer du att börja synas på massor av obskyra sökord som du knappt hade kunnat tänka ut själv, men som folk ändå söker på. Det är ofta de sökorden som ger en majoritet av den lönsamma trafiken.

Lycka till med dina sökord!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt