5 skäl att uppdatera din hemsida ofta

5 skäl att uppdatera din hemsida ofta

Artikel först publicerad 2015, senast uppdaterad i juli 2018

En regelbundet uppdaterad hemsida ger dina besökare ett proffsigt intryck av företaget och skapar dessutom fler nya kunder. Vi hjälper dig att komma igång med uppdateringarna.

Regelbunden uppdatering av din hemsida skapar:

1. Ett positivt intryck av din verksamhet

Dina besökare skapar sig snabbt en uppfattning om vad ni är för typ av företag och en regelbundet uppdaterad hemsida säger faktiskt mer än du tror. Den säger att ni är snabba och aktuella. Eftersom ni prioriterar saker som att uppdatera hemsidan säger den också att ni är organiserade. Den säger dessutom att ni trivs med att kommunicera med kunder, ni publicerar ju regelbundet relevant information till dem.

Vem vill inte göra affärer med ett företag som är snabba, aktuella, organiserade och duktiga på att kommunicera?

2. Uppdatera din hemsida för att ge en anledning att återkomma

Det krävs ofta fler än ett besök på en hemsida för att en besökare ska känna tillräckligt med trygghet för att bli kund. Om du uppdaterar din hemsida med färskt innehåll ofta får besökarna en anledning att återkomma, vilket ökar chansen att de gör en intresseanmälan.

3. Större chans att hitta det man söker hos dig

Ju mer relevant innehåll du har desto större chans är det att dina besökare hittar vad de söker hos just dig. Mycket innehåll är dock inte alltid positivt. Det måste vara relevant till din verksamhet och ge mervärde till besökarna.

4. Bättre placeringar på Google

Google och de andra sökmotorerna tycker om hemsidor som uppdateras frekvent. De vill presentera de mest relevanta sökträffarna till sina användare, och färskt innehåll är mer relevant än statiskt.

Du kanske inte kan uppdatera din hemsida flera gånger per dag men satsa på minst ett par tre gånger per månad så kommer du snabbt se förbättringar i dina resultat på Google.

5. Ett sätt att mäta och förbättra resultat

Dina resultat syftar till hur många konverteringar din hemsida genererar varje månad, och konverteringar är när dina besökare gör en intresseanmälan, ringer dig, bokar ett möte, begär offert eller liknande.

Förenklat exempel:
Vi tänker oss att du får 10 intresseanmälningar per månad. Du uppdaterar din hemsida och därefter ser du en ökning till 15 intresseanmälningar de kommande månaderna. Då kan du dra slutsatsen att de uppdateringarna var anledningen till ökningen. Du får då en idé om vilken typ av uppdateringar du bör satsa på framöver för att förbättra dina resultat ytterligare.

Tips på vad du kan uppdatera med för innehåll

Ibland känns det tufft att komma på vad man ska skapa för innehåll till hemsidan. Man tvivlar på hur intressant det egentligen är för besökarna att läsa om verksamheten och så vidare. För att hjälpa dig igång kommer här några tips på vad du kan publicera för innehåll på din hemsida:

  • Nyheter i företaget
    Har ni några nya anställda? Nya samarbetspartners? Ny hemsida? Nya policys?
  • Nyheter i branschen
    Dina besökare är säkert nyfikna på vad som händer i din bransch.
  • Något personligt (men inte för privat)
    Personlig information om vad ni gör på kontoret och vad ni har för spännande saker på gång gör er mänskliga och trevliga. Bli bara inte för privata. Festbilder kanske inte hör hemma på hemsidan.
  • Tips och guider
    Bjud besökarna på din kunskap! Publicera tips och guider som har med dina produkter/tjänster att göra. Exempel: En bilhandlare som skriver om hur man byter däck.
  • Produktnyheter
    Skriv om nya produkter och tjänster som ni lanserar. Det ger även dina befintliga kunder en anledning att återkomma och handla mer.
  • Erbjudanden
    Skapa lockande erbjudanden på dina mest köpta produkter eller likande. De får gärna vara relaterade till årstider och händelser också. Exempel: Sommarerbjudande! Köp en badboll till halva priset!
  • Copyright i sidfoten
    Det blir i alla fall en uppdatering per år! Om du har en copyright-text i sidfoten, se till att den innehåller det aktuella året.

Lägg upp en plan för uppdateringar

Nu vet du varför det är bra att uppdatera din hemsida ofta och vad du kan publicera för innehåll som är intressant och relevant för besökarna. Då är det dags att lägga upp en plan. Hur ska alla dessa uppdateringar bli av?

  • Se till att ni har en hemsidesplattform som tillåter enkla uppdateringar. En funktion för att lägga in nyheter är rekommenderat. Publicerar ni guider och längre artiklar kan även en blogg vara en idé.
  • Bestäm vem på företaget som ska göra uppdateringarna.
  • Bestäm hur ofta och när uppdateringarna ska göras. Exempel: Varannan måndag klockan 10-12.
  • Skapa en lista över vilka typer av uppdateringar som passar för er hemsida och gör den mer intressant för besökarna. Välj från den här listan när uppdateringarna ska göras eller förbered idéer till några uppdateringstillfällen i taget.
  • Kolla av statistiken regelbundet. Leder uppdateringarna till fler besökare och intresseanmälningar? Gör fler av de uppdateringar som ger bäst resultat.
Ha en plan för hur du ska uppdatera din hemsida

Lär dig mer om content marketing

Vår artikelserie om content marketing lär dig ännu mer om hur du kan tjäna på att regelbundet skapa bra innehåll till din hemsida.

Content marketing del 1: Varför jobba med content marketing?
Content marketing del 2: Så skapar du intressant och relevant innehåll
Content marketing del 3: Så får du engagerade och aktiva läsare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Vill du förnya ditt företags hemsida?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för en genomgång av dina behov:

Checkbox