Så skriver du riktigt dåliga texter som ingen vill läsa

Så skriver du riktigt dåliga texter som ingen vill läsa

Artikel först publicerad januari 2017, senast uppdaterad i juli 2018

Vi listar 5 effektiva sätt att misslyckas med texterna på din hemsida eller webshop. Texterna är din chans att få ut ditt budskap, så lägg tid på att få dem riktigt bra istället för att begå något av dessa vanliga misstag.

Du stavar fel och skriver svårförståeligt

Vi börjar med det grundläggande: Att skriva texter med stavfel och meningar som inte går att förstå är ett mycket effektivt sätt att få dina kunder att tappa förtroendet för dig. Att blanda in uttryck från andra språk, leka med olika meningsbyggnader eller använda slangord behöver absolut inte vara fel, men läsaren måste förstå vad det är du menar.

Skriv så här istället: Om du inte är bra på att stava, erkänn det och låt någon annan göra jobbet. Så enkelt är det. Det finns en anledning till att det finns de som enbart jobbar med att korrekturläsa andras texter.

Du skriver jättetråkiga rubriker

Lär dig skillnaden mellan en överskrift och en rubrik. En bra rubrik berättar vad texten handlar om samtidigt som den lockar till läsning och väcker nyfikenhet. Rubriken är tydlig och relevant för läsaren. Och du: glöm inte de lika viktiga underrubrikerna mellan textstyckena.

Q

Undvik det här:

Om Storstadens Bygg AB

Välkommen till Bosses LBC

Kontorsstolen CX70

R

Skriv så här istället:

30 års erfarenhet av att renovera hus

Vi levererar i tid inom hela Sverige

Ergonomisk kontorsstol för hemmabruk

Du kommer till poängen alldeles för sent

Ett utmärkt recept för att misslyckas med dina texter är att vänta med det riktigt gottiga till slutet. Om din text är lång är det här extra viktigt. Kom ihåg att webben är ett snabbt media. Vi skumläser rubriker och ingresser, tittar på bilderna och bestämmer oss därefter för om texten är värd att lägga mer tid på.

Skriv så här istället: Var rakt på sak. Vänd på texten och berätta det viktigaste först och avsluta med det minst viktiga. Vad är budskapet med din text? Om du vill att läsaren ska ta kontakt med dig, skriv det först och motivera därefter varför.

Du tilltalar inte läsaren

Genom att inte tilltala läsaren skapar du distans mellan er. Texten blir svårläst och anonym. Det är samma sak om du skriver Ni istället. Det är väldigt ovanligt att vi Ni:ar varandra i dagligt tal i Sverige.

Försök att skriva texten som om den enskilda läsaren står framför sig. Genom att tilltala läsaren med du i dina texter, känner hen sig delaktig och förstår texten lättare. Några exempel:

Q

Undvik det här:

Cykeln har en ram i kolfiber och 24 växlar.

 

Vi är ISO14001-certifierade.

 

R

Skriv så här istället:

Att cykla till jobbet känns lätt eftersom denna cykeln väger lite och motståndet kan justeras exakt efter terrängen.

Du kan känna dig trygg i att våra produkter har minsta möjliga inverkan på miljön.

Hur bra är dina texter?

Ta fram en av dina texter och jämför med mina exempel här. Finns det något du kan göra för att din text ska bli bättre?

Har du en text som du vill ha hjälp med att göra bättre?

Lämna dina uppgifter här så hör vi av oss, så kan vi ta en titt på din text tillsammans för att se vad som kan förbättras:

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt