Varför du ska ha en responsiv hemsida

Varför du ska ha en responsiv hemsida

Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i augusti 2018

76% av svenska internetanvändare använder sina telefoner dagligen för att surfa på nätet (Källa: Svenskarna och Internet 2017). Med en responsiv hemsida anpassas innehållet automatiskt efter dina besökares skärmstorlek och du kan erbjuda bästa möjliga upplevelse till alla.

Hur ser din hemsida ut för mobila besökare?

Det finns fortfarande hemsidor idag som inte är mobilanpassade, trots att det har varit rekommenderad standard i många år. Det här var ett problem redan när vi först skrev den här artikeln i 2014. Fyra år senare i samband med att vi uppdaterar, så kan vi konstatera att det fortfarande finns de som släpar efter i mobilanpassningen.

Utan responsiv eller mobilanpassad design får mobila besökare i bästa fall en okej upplevelse av din hemsida. Du har säkert surfat in på hemsidor via mobilen för att mötas av minimala texter och länkar som är helt omöjliga att klicka på med tummen. Efter att ha zoomat in och scrollat runt kanske du lyckas hitta det du är ute efter, om du inte redan lämnat hemsidan och gått till en konkurrent.

Med en responsiv hemsida kan du undvika att dina besökare upplever samma frustration. Istället anpassas innehållet automatiskt efter vilken enhet de surfar in på.

Vad är responsiv design?

Responsiv design innebär att webbplatser byggs så att de automatiskt skalas om efter besökarens skärmstorlek. Oavsett om de surfar in via en stationär dator, en laptop, en surfplatta eller en smartphone kommer de få en bra upplevelse av hemsidan.

Exempel på en responsiv hemsida

I mobilläget får besökaren ofta lite mindre information för att lättare få en överblick snabbt, större knappar och menyer som är enkla att klicka på samt ett upplägg där de slipper zooma in och ut och istället kan scrolla upp och ned. Allt för att göra det smidigare att besöka hemsidan på språng och med mindre tid.

Fördelar med att ha en responsiv hemsida

Det finns många fördelar med att ha en responsiv hemsida.

1. Lätt att se

En hemsida som inte är mobilanpassad får väldigt liten text och små bilder på mobila enheter. På en responsiv hemsida ändras storleken automatiskt så att det är enkelt att läsa texterna och bilderna visas i fullbredd.

2. Innehåll anpassat efter enhet

Dina besökare har olika behov och önskemål på vilket innehåll de vill se beroende på om de surfar in via dator, surfplatta eller mobil. Med responsiv design på din hemsida kan du välja att inte visa vissa textstycken eller funktioner på hemsidan när besökare kommer in från en specifik enhet.

3. Enkelt att surfa runt

På en dator är det enkelt att med musen navigera sig runt på en hemsida. På mobilen kan det dock bli svårt att pricka små knappar och att välja undersidor i menyn. Med responsiv design har du större knappar och menyer i mobilen vilket gör det smidigt för besökarna att snabbt hitta det de är ute efter.

4. Klicka för att ringa

Mobila besökare vill sällan fylla i långa kontaktformulär utan föredrar så klart att ringa när de önskar prata med dig. En fördel med responsiv design är att du kan ha stora knappar i mobilläget där besökarna kan klicka för att ringa dig direkt. Detta förenklar processen att kontakta dig och du kan öka mängden intresseanmälningar du får in via hemsidan.

5. Fler affärer

Idag är mobilen nästan alltid ett led i köpprocessen för konsumenter på nätet. När priser och leverantörer ska jämföras plockar man upp mobilen och undersöker hos vilket företag man får den bästa lösningen.

Om din hemsida inte är anpassad för mobilbesökarna så är det alltså stor risk att du förlorar kunder redan i urvalsskedet.

6. Visa att du är seriös och bygg förtroende

Är du en av de som inte har mobilanpassat din hemsida än så finns det risk att du inte gilla att höra det här. Men det är ett faktum att en icke-responsiv sida får dig att framstå i negativt ljus. Det ser oseriöst ut helt enkelt, och försöker du dessutom sälja saker via din hemsida så är chansen stor att besökarna inte vågar lita på att deras uppgifter är trygga hos dig.

Ta tag i det idag – uppdatera din hemsida

Börja med att höra av dig till oss, så tar vi det därifrån!

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt

Fler blogginlägg för din webbplats

Vad innebär GDPR för din webbplats?

Få har nog missat att GDPR, den nya dataskyddsförordningen, träder i kraft nu i maj 2018. Men har du koll på vad GDPR innebär för din digitala närvaro? I den här artikeln reder vi ut en del av begreppen och vad du behöver tänka på framåt.