5 tips för nystartade företag på webben

5 tips för nystartade företag på webben

Artikel först publicerad 2015, senast uppdaterad i augusti 2018

Som nyföretagare står du inför en spännande utmaning. Vi har satt ihop 5 tips som hjälper dig att lyckas med din Internetstrategi.

Det är mycket att tänka på som nyföretagare, inte minst hur du ska sticka ut och bli konkurrenskraftig på webben. Hemsida, webshop, sociala medier, sökmotoroptimering – ja, det finns mängder av plattformar och aktiviteter att välja mellan men hur ska du egentligen välja rätt?

Vi pratar dagligen med nya företag som planerar att ta sig ut på webben. En gemensam nämnare är att de ofta känner sig osäkra på vad som krävs och vilka strategier de ska lägga upp för att nå bästa möjliga resultat. Här är därför ett gäng tips och idéer som kommer hjälpa dig att strukturera upp dina Internetaktiviteter och få en rivstart mot konkurrenterna.

1. Sätt upp mål

Börja med att fundera på vad du vill ha ut av din hemsida/webshop/Facebook-sida eller den aktivititet du valt att börja med. Är ditt mål att få intresseanmälningar, offertförfrågningar, telefonsamtal eller bokningar? Vill du sälja dina produkter eller tjänster direkt via webbplattformen? Vill du ha ett visst antal läsare på dina artiklar eller massor av prenumeranter på ditt nyhetsbrev?

När en besökare utför en handling som överensstämmer med ditt mål kallar vi det en konvertering. Oavsett vad det är du är ute efter är det viktigt att sätta upp ett tydligt mål på hur många konverteringar du vill att webbplatsen ska generera. Först när du har ett mål kan du mäta hur bra du lyckas! Varje månad kan du titta på antal konverteringar kontra målet och se om du är på rätt väg eller om du behöver jobba hårdare.

Att ha ett tydligt mål hjälper dig också att jobba med rätt typ av innehåll samt att leda besökarna i rätt riktning – mot att bli en konverterande kund.

Läs också: 13 tips för en landningssida som konverterar

2. Var där dina kunder är (och använd plattformarnas fördelar)

Vilka är dina tilltänkta kunder? Fundera på din målgrupp och undersök vilka plattformar de använder mest. Är de Facebook-användare? Hemsidesbesökare? Nätshoppare? Instagrammare? När du vet var de hänger vet du också var du bör lägga mest krut. Det är meningslöst att lägga massor av tid på Facebook-kampanjer om din målgrupp inte har Facebook, eller hur?

När du bestämt vilka plattformar du ska satsa mest på, se också till att använda plattformarna på bästa möjliga sätt. Instagram är perfekt för inspiration i bildform. LinkedIn är bra för affärsrelationer. En hemsida går att designa och utforma precis hur du vill. När du använder de olika plattformarna på rätt sätt kommer du få fler kunder och det är ju extra viktigt som nyföretagare.

3. Tänk på design och innehåll

Oavsett din målgrupp är det alltid en bra idé att ha en hemsida för ditt företag. Hemsidan ger besökarna ett första intryck av företaget då de ofta kommer rakt från en Google-sökning in på din startsida. På bara några sekunder kommer besökarna omedvetet avgöra om du har ett seriöst företag som är relevant till det de letade efter. Om så är fallet ökar chansen att de surfar vidare på din hemsida och konverterar till kunder.

Två av de absolut viktigaste beståndsdelarna i en hemsida är dess design och dess innehåll. För att du ska lyckas behöver du ha en professionell design och tänka smart när det gäller innehåll.

Köp eller skapa en design som är modern, tydlig, enkel och mobilvänlig. Besökarna måste genast förstå vad du sysslar med och var de ska klicka för att gå vidare vid intresse. Dessutom ska de känna sig trygga och bli sugna på att handla av dig och då måste designen vara proffsig, spännande och passa för branschen.

Skapa innehåll som är relevant för din målgrupp. Erbjuder du till exempel ekonomitjänster bör du för det första beskriva vad du jobbar med för tjänster och vad man får ut av att vara kund hos just dig. Därefter kan du fundera på vad besökarna kan vara nyfikna på utöver dina tjänster. Kanske vill de köpa hjälp med bokföring av dig men de är också intresserade av att planera sin personliga budget. Genom att skriva och publicera artiklar om sådant dina besökare är intresserade av bjuder du på din kunskap och får fler nöjda och återkommande besökare.

Läs också: Content marketing del 1: Varför jobba med content marketing?

Ska vi bygga upp din digitala närvaro tillsammans?

Börja med att ta kontakt med oss – så tar vi det därifrån.

Checkbox

4. Sökmotoroptimera

Det blir allt viktigare att synas på Google. En överväldigande majoritet av alla webbsökningar görs på Google och en stor majoritet av användarna klickar på de översta träffarna. Utan en sökmotoroptimerad webbplats blir det därför svårt att konkurrera med andra som erbjuder liknande produkter och tjänster som du.

Du kan välja att köpa sökmotoroptimering av en byrå och/eller att göra det själv. En kombination ger dig så klart de allra bästa resultaten men det är inte säkert att du som nyföretagare har råd med det just i startskedet. Här kommer några saker du kan göra själv:

  • Producera unikt innehåll
    Ditt innehåll är vad som gör din webbplats unik gentemot konkurrenterna. Publicera regelbundet relevant och bra innehåll så kommer både besökarna och Google att trivas.
  • Rubriker, sidtitlar och metataggar
    Se till att alla dina undersidor har rubriker innehållande dina viktigaste sökord samt smarta titlar och beskrivningar.
  • Jobba med länkningar
    Interna länkar samt länkar från och framförallt till din webbplats är superbra. Se om du kan få länkar från andra relevanta webbplatser och använd sociala medier för att länka till ditt eget innehåll.

Läs mer om sökmotoroptimering: 9 effektiva tips för sökmotoroptimering av din hemsida

5. Marknadsför dig själv

Det räcker inte alltid med bara sökmotoroptimering. Det finns många sätt du kan marknadsföra dig på för att få ännu fler att besöka dig på webben. Annonsering kostar pengar och för att du inte ska göra av med hela uppstartskassan på onödiga aktiviteter bör du först undersöka vilka som är de bästa kanalerna för just dig.

Räkna sedan på hur mycket en ny kund är värd för dig. Det kommer hjälpa dig att ta reda på hur många nya kunder en marknadsföringskampanj behöver generera för att vara lönsam.

Ett sätt att marknadsföra dig är genom Google AdWords. Där kan du köpa dig till de översta placeringarna (märkta med ”Annons”) på Google när användare söker på dina viktigaste sökord. Du betalar bara varje gång någon klickar så om ingen klickar betalar du inget. Dock kan klicken bli ganska dyra så det gäller att de som klickar hamnar på en undersida som är relevant till deras sökfras och där de blir intresserade av att köpa eller göra en intresseanmälan. Ett alternativ (allra helst vill du göra båda) är att annonsera på sociala medier – då möter du din kundbas på hemmaplan.

Tveka inte att ta hjälp

Gör rätt från början och ta in hjälp. Hade du ens försökt bygga ett helt hus själv från grunden och upp, utan att ta in specialister? Även du kanske kan tapetsera sedan innan så är det tveksamt att du fixar alla andra delar själv också. Samma sak gäller för din digitala närvaro. Hör av dig till oss, så bygger vi upp din digitala närvaro tillsammans. På en stadig grund, utan byggfel eller fusk.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om digital strategi

Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.

AI för marknadsförare
AI för marknadsförare

Använd AI i ditt marknadsföringsarbete och upptäck hur olika AI-verktyg kan underlätta för dig i ditt företag. Låt AI skapa artiklar, unika bilder eller redigera videoklipp, möjligheterna är oändliga!

Intervju med CAN Belysning
Intervju med CAN Belysning

Läs intervjun med Ann-Christin Johnsson på CAN Belysning AB och hur vi hjälpte deras företag med deras digitala närvaro.