Så skriver du en bra metabeskrivning

Så skriver du en bra metabeskrivning

Artikel först publicerad 2015, senast uppdaterad i juli 2018

Första intrycket av ditt företag är ofta en metabeskrivning, den längre texten i Google-resultaten. En genomtänkt beskrivning boostar dina resultat och skapar fler klick till din hemsida. Vår guide hjälper dig att lyckas.

Vad är en beskrivning?

En metabeskrivning (eller meta description) är en kort text som beskriver innehållet på varje sida på din hemsida. Poängen är att ge potentiella besökare en idé om vad de kan vänta sig, samt att få dem att vilja besöka sidan.

Hur visas beskrivningen?

Du har säkert sett hundratals beskrivningar, utan att ens ha tänkt på det. En hemsidas metabeskrivning syns inte för besökare på själva hemsidan utan visas i sökresultaten på Google, som den längre texten under den blå rubriken (sidtiteln) och den gröna www-adressen.

Bild av metabeskrivning i Google

Så här visas beskrivningen på Google. Ordet du sökte på blir fetstilt, i detta fallet Köpa hundfoder.

Dina beskrivningar visas även när du delar länkar till din hemsida via sociala nätverk, exempelvis Facebook.

Metabeskrivning i delat inlägg på sociala medier

Låt oss se över dina metabeskrivningar!

Checkbox

Det finns de som tror att beskrivningar inte påverkar rankningen på Google

Redan 2007 skrev Google om beskrivningar att “… they won’t affect your ranking within search results” (källa). Det påståendet har gett upphov till en seglivad myt att beskrivningarna inte skulle påverka rankningen alls, och en attityd att de därför inte är värda att jobba med.

… men det gör de!

Även om beskrivningar inte direkt påverkar Googles algoritm så kommer de indirekt ge en positiv effekt eftersom:

  • Klickfrekvens, alltså hur stor procentandel av visningarna som leder till klick, påverkar din sidas ranking;
  • Tid spenderad på sidan påverkar sidans ranking;
  • En bra beskrivning gör att fler klickar och högre relevans till sidans innehåll gör att besökarna stannar längre.

Alltså påverkar beskrivningar dina sidors ranking på Google, indirekt. Direkt eller indirekt spelar ingen roll, huvudsaken är att bra beskrivningar ger dig bättre resultat på Google.

Hur skriver du en bra metabeskrivning?

En riktigt bra beskrivning är skriven för användarna, men har sökmotorerna i åtanke. Här är våra bästa tips:

  • Håll dig runt 155 tecken. Google ändrar ofta storleken som visas (dessutom går det på pixelmått, inte tecken egentligen), och det kommer även vara olika beroende på situationen som beskrivningen visas i. Håll dig runt 155 tecken så är du på den säkra sidan.
  • Skriv en beskrivning för varje sida.Varje undersida på din webbplats bör ha en metabeskrivning. Finns det ingen beskrivning så tar Google den första texten som visas på sidan istället, oavsett om det är en sammanhängande text eller ej.
  • Skriv unika beskrivningar. Duplicerat innehåll är aldrig en bra idé.
  • Skriv till människor. Skriv riktiga meningar och använd verb som talar till användaren. “Läs om…”, “Se våra…” eller “Kom igång med…” uppmuntrar dem att klicka sig vidare.
  • Undvik att bara stapla upp sökord. Beskrivningen är inte till för att lägga in alla dina viktigaste sökord med kommatecken emellan. Det enda du åstadkommer med det är att framstå som oseriös.
  • Skriv vad sidan innehåller.Titta igenom varje sida på din hemsida och skriv beskrivningar som faktiskt beskriver innehållet. Relevant innehåll på sidan kommer göra att färre besökare klickar på bakåtknappen i webbläsaren och väljer en av dina konkurrenter.
  • Presentera en lösning, en fördel eller ett erbjudande. Ge användarna en anledning att klicka genom att presentera en lösning på deras problem, en fördel med din produkt/tjänst eller ett riktigt bra erbjudande. Utgå från din hemsidas mål och se till att beskrivningen hjälper dig att nå det.
  • Få med det viktigaste sökordet.Sökordet användaren har skrivit in blir fetstilt och det syns därmed extra tydligt i beskrivningen. Se till att ha med ett viktigt sökord som är relaterat till sidans innehåll i varje beskrivning.
  • Dela upp med skiljetecken. Vid behov kan du dela upp beskrivningen med skiljetecken som kolon eller bindestreck, det kan underlätta om du har svårt att få in din sökfras i en löpande mening.

Hur får du in beskrivningar på din hemsida?

Nu vet du hur du skriver riktigt smarta beskrivningar som folk vill klicka på. Då är det dags att börja lägga in dem på varje sida på din webbplats. Det finns två sätt att göra detta, beroende på vilken plattform din hemsida är byggd på:

Genom ditt CMS (uppdateringsverktyg).
Logga in där du uppdaterar innehållet på din hemsida. Det bör finnas något i stil med “Sidinställningar”, “Sökmotoroptimering” eller liknande du kan klicka dig in på för varje sida. Leta sedan upp “Beskrivning” eller “Description” och skriv in dina beskrivningar.

I HTML-koden.
Har du inget CMS lägger du in dina beskrivningar i varje sidas HTML-kod. Kopiera den här texten, byt ut mot din beskrivning och klistra in i <head>:

 <meta name=”description” content=”Här skriver du din beskrivning”>

Sätt igång att skriva dina beskrivningar nu!

Du har inget att förlora på att ha riktigt bra beskrivningar för alla dina sidor. Sätt igång nu direkt, så kommer du successivt nå högre placeringar på Google och få fler relevanta besökare till din hemsida. Behöver du hjälp? Tveka inte att höra av dig till oss!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt