Instagram för företag: Guide för att lyckas

Instagram för företag: Guide för att lyckas

Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i augusti 2018

Instagram är i grunden det sociala nätverket för bilder. Sedan det lanserades under 2010 har det utvecklats till att bli ett av de populäraste nätverken. I den här guiden får du tips och idéer på hur du kan använda Instagram för företag och lyckas.

Säg det med en bild

När Instagram lanserades i oktober 2010 var det en ny typ av socialt nätverk som fokuserade helt på bilder. Det unika var att bilderna presenterades i ett kvadratiskt format och att du som användare kunde applicera olika filter på dem. Tack vare sin enkelhet växte tjänsten snabbt och blev så pass populär att giganten Facebook valde att köpa upp den 2012 för en rekordhög summa. Instagram har i dag (2018) 1 miljard aktiva användare per månad (Källa). Bara i Sverige använder nästan en tredjedel av internetanvändarna Instagram dagligen, enligt Svenskarna och Internet 2017.

Tips på hur du kan använda Instagram för företag

Blanda roliga bilder med bilder från din verksamhet

Instagrams användare scrollar snabbt igenom sina bildflöden i jakt på något som sticker ut och är intressant för dem. När du publicerar bilder, se till att blanda roliga bilder med bilder på era produkter och tjänster för att variera dig och sticka ut. Om dina produkter eller tjänster inte är så fotogeniska kan du varva med mer personliga bilder på vad ni gör på kontoret, hur vädret är eller vad man kan använda produkterna till.

Har någon i personalen husdjur? Det känns kanske som ett billigt knep – men husdjursbilder drar alltid många gillningar och kommentarer. Gör det kanske inte allt för ofta, men någon gång då och då skadar inte.

Instagram för företag: Louis kollar på vår hemsida

Bygg upp en följarskara

Alla dina följare kommer få dina publicerade bilder i sitt flöde. Fler följare innebär alltså direkt fler exponeringar och mer engagemang. Här är lite tips på hur du kan öka din följarskara:

  • Följ intressanta användare
    Leta upp användare som har med ditt företag, din målgrupp eller din bransch att göra och följ dem. Då får du se vad de publicerar och kanske följer de dig även tillbaka.
  • Gilla och kommentera andras bilder
    Starta en konversation med andra användare genom att gilla och kommentera bilder du tycker är intressanta. Ju mer du pratar med andra, desto mer kommer andra prata med dig. Fokusera på att kommunicera med de inom ditt område – annars kommer det sluta med att du får följare som inte egentligen är intresserade av dig.
  • Använd hashtags (#)
    Sätt en hashtag före ett ord så blir ordet klickbart och din bild kategoriseras med andra bilder som har samma hashtag. Dels gör det att fler har chans att hitta din bild och dels förtydligar du vad du vill säga med bilden. Det går att använda flera hashtags på varje bild.

OBS: Ja, det går att köpa följare. Många följare. Men om du är seriös – gör det inte. Det kommer att skada dig i längden.

Inspirera

Du är expert på dina produkter och tjänster. Inspirera dina följare genom att publicera bilder som visar hur du tillverkar produkten, kreativa sätt på hur kunder använder den och hur det går till när kunder nyttjar dina tjänster. Kombinera detta med personliga behind-the-scenes-bilder från ditt företag. När dina följare känner sig inspirerade blir de också benägna att gilla och kommentera vilket i sin tur innebär att de är ett steg närmare att bli dina kunder.

Annonsera på Instagram

Att annonsera på Instagram som företagare är ett effektivt sätt att nå din målgrupp och visa upp ditt innehåll. Rent praktiskt så behöver du först se till att ditt konto är satt som en företagsprofil. Kontot kopplar du ihop med din Facebook-sida och Facebooks annonseringsverktyg Business Manager. Det är sedan därifrån annonseringen sker. Inte helt smidigt, men absolut värt mödan.

Händelser/stories för att skapa engagemang

Utöver ditt vanliga flöde av bilder och videos så kan du skapa “Instagram Stories”, eller på svenska: händelser. Som standard ligger de kvar i ett dygn, men du kan även spara dem längre än så. Ofta är det en video, men kan även vara en stillbild. De kommer med en rad extrafunktioner som exempelvis omröstningar som bjuder in till interaktion.

Gå live

Ska du presentera en spännande nyhet, tävlingsresultat eller något annat som du tror det finns ett intresse av att följa live? Sätt igång en liveinspelning på Instagram!

Instagram Shopping

Instagram Shopping lanserades i Sverige under våren 2018. Har du en webshop? Nu kan du tagga upp dina bilder på Instagram med produktinformation och länkar direkt in i shoppen. Det kortar ner köpprocessen för dina kunder och ökar således chansen till slutfört köp. Perfekt!

Ready 4 Instagram?

Behöver du hjälp med att sätta igång med annonsering, eller kanske att sätta upp en plan för hur du jobbar med Instagram överlag? Lämna dina uppgifter här så tar vi kontakt med dig:

Checkbox

Möjligheterna med att använda Instagram som företagare

Instagram är ett perfekt sätt att visa för kunder och nyfikna att ditt företag är mänskligt, kul och aktivt. Det är en enklare plattform att skapa engagemang på än exempelvis Facebook, och idag är engagemanget hos dina följare A & O.

Skapa en positiv bild av företaget

Med hjälp av Instagram kan du bygga upp en bra bild av ditt företag för alla dina följare. Publicera bilder ofta och svara på kommentarer för att visa att företaget är aktivt och bryr sig om sina kunder. När bilden av ditt företag är positiv ökar chansen att följare blir kunder och dessutom ökar förståelsen för dina eventuella snedsteg.

Få potentiella kunder och affärspartners

Många av dina potentiella kunder finns på Instagram dagligen – gå inte miste om chansen att nå ut till dem. Genom att hålla kontakt med relevanta användare på Instagram kan du knyta kontakter som senare blir både kunder och affärspartners.

Employer branding

Många kollar upp företag de vill jobba hos på sociala medier. Instagram är perfekt för att skapa en positiv bild av ditt företag som arbetsgivare med bilder och videos från vardagen på kontoret.

Några avslutande råd

  • Färre men engagerade följare är bättre än många oengagerade
  • Försök få in så många “likes” och kommentarer som möjligt snabbt efter publicering (be vänner och bekanta att vara beredda) för att nå bättre resultat och synas bättre i hashtagflöden/sökresultat.
  • Blanda stora hashtags med några mindre men mer specifika för att nå en bredare publik

Och du, om du behöver hjälp så är det bara att höra av dig!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt

Fler blogginlägg om sociala medier

Annonsera i sociala medier

Annonsera i sociala medier för att nå din målgrupp, öka din försäljning och sprida ditt varumärke. Låt oss introducera dig till möjligheterna med annonsering i sociala medier!