Konsten att välja färger till din hemsida

Konsten att välja färger till din hemsida

Artikel uppdaterad i juli 2018

Det låter inte så svårt att välja färger till din hemsida, men färgpsykologi är en komplicerad lära. Dina färgval påverkar besökarnas uppfattning om din verksamhet och kan vara avgörande för om de väljer dig framför konkurrenterna. Vår guide hjälper dig välja rätt färger.

Använd dig av färgcirkeln

Ett bra sätt att börja på när du ska välja färger till hemsidan är att titta på färgcirkeln. Två sorters färgkombinationer fungerar extra bra: komplementfärger och harmoniska färger. Komplementfärger ligger på motsatt sida av färgcirkeln och harmoniska färger är olika nyanser av samma färg eller ett antal färger som ligger bredvid varandra.

färger hemsida - färgcirceln

Pilarna i mitten av färgcirkeln visar kombinationer av komplementfärger och färgerna röd, orangeröd och orange bildar en kombination av harmoniska färger.

Varma färger

De varma färgerna är associeras ofta med passion, energi och glädje. De är inbjudande och väcker uppmärksamheten hos betraktaren. Ibland kan de kännas lite väl säljande eller skrikande. Ett exempel är McDonald’s logotyp vars jobb är att fånga din uppmärksamhet när du är ute och kör.

Röd

Använd rött om du vill få besökarens uppmärksamhet. Förutom passion och romantik associeras den röda färgen med eld, aggression, provokation och energi. Den uppfattas också i många kulturer som en varningsfärg och syns på stoppskyltar nästan överallt.

Orange

Orange är inte riktigt lika varm och intensiv som röd och förknippas med optimism, uthållighet, framgång, självförtroende och spontanitet. Den uppmanar till social kommunikation och får besökaren att känna glädje. Orange passar bra att använda i knappar och detaljer men mindre bra som bakgrund på stora ytor. Använd gärna som accentfärg.

Gul

Färgen gul associeras i bästa fall med glädje, klarhet, ljus och värme och i sämsta fall med sjukdom och feghet. Den kan även användas för att symbolisera något värdefullt när den får besökaren att tänka på guld. För mycket gult på hemsidan blir distraherande och jobbigt för ögat.

Kalla färger

De kalla färgerna associeras med lugn, förtroende och professionalism. De kan ibland upplevas som lite trista och ledsamma. Facebook använder kalla färger för att du ska känna dig trygg och säker och få förtroende att logga in igen och igen.

färger hemsida - kalla färger: lila, blått, grönt

Lila

Lila är kreativitetens färg och symboliserar mystik, kunglighet och sällsynthet. Ha med lila i din färgkombination om du vill ses som nyskapande eller lyxig.

Blå

Blå är av självklara anledningar en av de absolut mest använda färgerna hos stora företag. Färgen får betraktaren att känna sig trygg och säker och skapar förtroende för företaget. Blått används ofta av banker (Handelsbanken, Nordea, Danske Bank) och teknologiföretag (Facebook, Twitter, HP, Dell, WordPress, IBM, Intel).
Blått associeras även med lojalitet och lugn. Ljusare nyanser av färgen symboliserar fräschhet och öppenhet. Varning för att för mycket blått och kombinationer av olika blåa nyanser kan kännas sorgset och kallt.

Grön

Grönt används ofta i samband med miljötänk och natur samt pengar och tillväxt. Eftersom grönt även förknippas med att köra (stoppljus) kan den med fördel användas i knappar och länkar på hemsidan där du vill att besökarna ska klicka för att komma igång. Läs mer om att få besökarna att komma igång i vår artikel om call-to-actions. Färgen grön är oftast positiv och får dina besökare att känna sig optimistiska, hoppfulla och lugna. Negativa associationer är avund och girighet.

Gråtoner

Gråtoner eller gråskalan är ”färgerna” mellan svart och vitt. Att bara använda gråtoner i webbdesign skapar en minimalistisk stil och tvingar besökaren att fokusera på innehållet snarare än färger, knappar och design. Betydelsen hos de olika nyanserna i gråskalan är dock väldigt olika. Apples logotyp är grå vilket symboliserar stabilitet och balans.

 

Svart

Den svarta färgen får oss att tänka på makt, elegans och modern design. Tråkigare associationer är död och ondska. Svart kan också användas för att symbolisera natten och passar bra för att visa att något är mystiskt. Svart fungerar bra för exempelvis dyra produkter.

En svart eller väldigt mörk design på hemsidan balanserar på gränsen mellan elegans och mörker och det är oftast mer inbjudande med en ljusare design. Alltså bör du ha en bra anledning och en bra designer om du väljer att skapa en svart hemsida.

Grå

Grå är en neutral färg som representerar lugn, balans och osynlighet. Den används ofta som extrafärg, då gärna i ljusa eller mörka nyanser. Grått får oss även att känna stabilitet och respekt men vanlig grå i stora mängder tenderar bli tråkigt. Ju närmare svart den kommer desto mer dramatisk och mystisk blir den. Ju närmare vitt, desto mer lysande och livlig.

Vit

Den vita färgen symboliserar renlighet och sterilitet (tänk på doktorsrockar), oskuld (tänk på bröllopsklänning), sanning, fred och kyla. Vitt fungerar ypperligt för exempelvis sjukhus då den även associeras med hopp. Använd gärna vit bakgrund på hemsidan så känns den ljus och fräsch och det blir lätt att läsa mörk text.

Hur väljer du färger?

Nu när vet du vad de olika färgerna frambringar för känslor och associationer hos dina besökare är det dags att välja en färgkombination att använda på din hemsida.

  • Fundera på hur du vill bli uppfattad och vilka känslor besökarna ska få på hemsidan.
  • Välj en färgkombination som passar för dessa känslor.
  • Ha stark kontrast mellan text och bakgrund så blir hemsidan lättläst. Gärna svart text på väldigt ljus bakgrund.
  • Välj ett fåtal färger (max 2-3 starka färger i kombination med vitt, svart eller grått) och se till att de passar ihop genom att vara komplementfärger eller harmoniska färger.
  • Testa gratisverktyget Adobe Color CC där det är enkelt att få fram bra färgkombinationer. Laddar du upp en bild du gillar kan verktyget automatiskt plocka fram en färgkombination som passar.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.