0470 - 70 36 80 info@ready.se

Så här i början av året summerar säkert de flesta av oss året som gått – vad lyckades vi med som företag och vad gick mindre bra. Vad tar vi med oss in i 2018 och kanske det viktigaste, hur kan vi som företagare koppla våra affärsmål till de digitala trender som gäller?

Förra året var händelserikt för oss själva som webbyrå och vi tog ett stort kliv framåt på vår egen digitala resa. Efter tjugo år som Smelink med uppgift att skapa hemsidor blev vi Ready Digital, för att kunna erbjuda ett helhetskoncept för våra kunders digitala närvaro. Därmed tillkom också många fler tjänster i vårt erbjudande. För att lyckas i konkurrensen online krävs det nämligen mycket mer än bara en hemsida. Det behövs en genomtänkt digital strategi med affärsmål som inte bara tar hänsyn till din webbplats, utan också till content, digital marknadsföring, omni channel och konvertering. Vi vill hjälpa dig med alla delar och håller oss därför uppdaterade inom dessa områden. Här är några av trenderna för 2018!

Webbplats

Att hålla koll på Googles planer är alltid klokt för att se till att din webbplats förblir aktuell och bra placerad i sökresultaten. Sedan ett tag tillbaka har Google premierat webbplatser med mobilvänlig design, och första halvåret 2018 kommer de att gå ett steg längre och rulla ut det de kallar för ”Mobile First Index” i skarpt läge. Det innebär i korthet att det blir den mobila versionen av webbplatsen som genomsöks i första hand och informationen därifrån som presenteras i sökresultaten. Har du en sida som är byggd med responsiv design i exempelvis WordPress behöver du inte oroa dig. Bara innehållet och funktionerna är detsamma som på desktop, samt att sidan är tillräckligt snabb. Har du däremot en äldre hemsida eller om det var ett bra tag sedan du gjorde din hemsida mobilvänlig är det hög tid att uppdatera dig.

Google har ett par tester där du kan kolla om din sida är mobilanpassad och tillräckligt snabb:
Gör Googles mobilvänlighetstest (extern sida)
Gör Googles test för sidhastighet (extern sida)
Digitala trender för din webbplats under 2018

Content

Content marketing har varit en trend under en längre tid. För att lyckas är det viktigt med en genomtänkt strategi för ditt content och att hitta det specifika innehåll som berör och engagerar just din målgrupp. Driver du ett företag som erbjuder digital marknadsföring kan det handla om blogginlägg om hur du når din målgrupp via LinkedIn eller en film som visar hur marknadsföring på LinkedIn går till steg för steg. Rörligt content väcker fortsatt stort engagemang och 2018 är trenden att företag satsar mer på småfilmer och animeringar som skapats enbart för sociala media.

När en majoritet av trafiken kommer från mobila källor så blir det extra viktigt att både design och innehåll är anpassat efter detta. Vi ser exempelvis en ökning av effektivare filformat och designval med större fokus på typografi istället för de stora (och tunga) bilderna som gällt länge.

Digital marknadsföring

Detta område är stort och här händer det mycket! Mycket fokus ligger på artificiell intelligens (AI), att mäta data och autogenerera budskap som är anpassade för olika grupper av individer. Det kan handla om e-postmeddelanden som går ut automatiskt när det triggas av ett beteende, exempelvis ett delat blogginlägg i sociala media.

När det gäller sociala media så blir det allt svårare att öka antalet följare till sina konton. Det är bättre att satsa på att skapa engagemang. Mät vilka tidpunkter och vilket innehåll som engagerar och följ en strategisk plan för publicering som innehåller allt från sponsrade inlägg, digital PR och samarbetspartners. Att vända sig till stora sociala influencers var vanligt under förra året. I år går trenden mot att hitta mindre men mer kvalitativa influcencers med en trogen följarskara inom ett specifikt område för att nå ut i sociala medier.

Inom sökmotoroptimering (SEO) så pratas det mycket om voice search i år då det blir allt vanligare. Med ett annorlunda sökbeteende behöver även optimeringen anpassas därefter för att utnyttja utvecklingen.
Digitala trender

Omni channel

Att förstå synergin mellan olika kanaler och ha en strategi för detta är en framgångsfaktor. Företag som enbart driver webbshop har upptäckt att det är bra med tillfälliga popup-stores där produkter kan visas fysiskt. Flera webbshoppar kompletterar också med appar, eftersom sannolikheten till köp ökar i en app där man har möjlighet till exempelvis 360-graders vy av produkter. Kanske finns det kanaler du behöver lägga till i år, eller behöver du skapa sambandet mellan dina kanaler?

Konvertering

Många pratar om konvertering, men det är få som faktiskt mäter och följer upp sina resultat med de verktyg som finns tillgängliga. Vi ser fram emot en ökad medvetenhet om vikten att sätta konkreta mål och att följa upp dem under 2018.

Framtidssäkra din webbnärvaro

I egenskap av din digitala partner så vill vi möta de nya utmaningarna i 2018 tillsammans med dig och din verksamhet. Vi kan hjälpa dig med det du behöver för att utveckla din digitala närvaro, oavsett om det handlar om en komplett strategi eller content till dina kanaler. Läs mer om oss och vad vi kan göra för dig!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev


Lämna följande fält tomt

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.