Gör om, gör rätt – nyårslöften för en stark digital närvaro

Gör om, gör rätt – nyårslöften för en stark digital närvaro

Artikel publicerad i januari 2019

I skrivande stund har vi precis påbörjat ett nytt år. Många gör nyårslöften om träning, dieter och olika former av personförbättringar. Vi på Ready Digital tycker att det är viktigt att även se över företagets digitala aktiviteter så här i början på året för en starkare digital närvaro.

Ta tillfället i akt att göra några konkreta nyårslöften om förändring till det bättre. Åtgärda sådant som gjorts fel tidigare eller påbörja det som inte gjorts alls. Ofta krävs inte stora förändringar för att börja se en positiv utveckling.

Här listar vi några vanliga problemscenarion som vi brukar stöta på och ger konkreta förslag på vad som bör göras om man känner igen sig. Snubblar du in här senare på året när nyåret är långt förbi? Det är lugnt – vi är redo i juni också.

Vi har inte koll på hur många som besöker webbplatsen eller hur sidan hittas

Installera ett mätverktyg, förslagsvis Google Analytics.

Nyårslöfte: Att kolla på statistiken med jämna mellanrum.
Vad Ready kan göra för att hjälpa till: Installera de mätverktyg som behövs och sätta upp konverteringsspårning så att det exempelvis går att se vilken kanal som fungerar bäst. Vi skickar gärna rapporter till dig också – då slipper du hålla koll och tolka siffrorna själv.
Se hur vi kan hjälpa er med mätning och analys.

Vi vet redan hur många som besöker webbplatsen – nästan inga alls

Ni behöver få en starkare digital närvaro och webbplatsen behöver bli mer synlig där potentiella besökare finns. Jobba med SEO för att synas i sökmotorerna och komplettera med digital annonsering.

Nyårslöfte: Att undvika skriva en huvudrubrik utan sökord igen eller skapa en sökväg som heter exempelvis /sida52
Vad Ready kan göra för att målen ska uppnås: Analys av nuläge, operativt SEO-arbete, annonsering på Google och/eller sociala medier – allt som behövs för att synas.
Läs om hur vi arbetar med SEO åt våra kunder.

Det kommer in en hel del trafik men de flesta försvinner direkt

Förmodligen behövs mer än en åtgärd, det är sällan bara en sak som får besökarna att lämna. Men vi kan börja så här: Hur står det till med texterna?

Nyårslöfte: Jag lovar att ta hand om vår webbplats och ta fram bättre content till den så att besökarna har en anledning att stanna.
Ready fixar: Copy, om allt från såser till juridik eller kanske rekrytering.
Vi lyfter era bästa vinklar och ser till att texterna följer aktuella SEO-riktlinjer.

Webbplatsen har inte ändrat utseende på länge

Vi vet. Du gillar er webbplats som den är. Förändring är jobbigt och ingen har ju faktiskt klagat. Inte högt åtminstone – det stannar de inte tillräckligt länge för att göra. Dessutom känns det som att er webbplats byggdes igår. Det var bara 3 år sedan… eller kanske 5. Men låt oss vara ärliga och kanske lite hårda: det handlar inte om dig. Det handlar om din verksamhets målgrupp och om att bygga förtroende – och en webbplats som inte har uppdaterats på flera år signalerar ”Verksamheten är inte aktiv och vi bryr oss inte”.

Nyårslöfte: Att engagera mig mer i verksamhetens digitala närvaro.
Ready fixar: Vi hjälper er reda ut vad det är som behöver göras för förändringar och ser sedan till att det blir genomfört. Börja med att höra av dig till oss så tar vi det därifrån!

Stark digital närvaro ger ökad trafik och fler leads

Vi utnyttjar inte sociala medier för att nå ut till vår målgrupp

Om det inte redan är gjort: skapa konton på framför allt Facebook och Instagram. Installera Facebook Pixeln på webbplatsen/webshopen. För webshop: synka in produktkatalogen!

Nyårslöfte: Att sätta igång åtminstone en annonskampanj på sociala medier till dem som har besökt webbplatsen tidigare.
Ready gör: Allt ovanstående och lite till. Vi guidar dig genom skapandet av alla delar som behövs och ser till att det blir rätt.

Använd sociala medier för att sprida er digitala närvaro

Webbplatsen fungerar bra och är uppdaterad – men logotypen stämmer inte riktigt med helheten

Vi ser det här ofta. Gamla loggan skapades i all hast och nu sitter den där på allt från hemsidan till banners och visitkort. Kanske det är dags att ta steget och fräscha till logotypen lite?

Nyårslöfte: Att vara ärliga mot oss själva och våga ta steget om vår logotyp inte håller måttet.
Vad vi kan göra för er: Ta fram en helt ny logotyp eller uppdatera den nuvarande så att den fungerar bättre rent tekniskt. Finns det tryckmaterial som behöver förnyas i samma veva så fixar vi det med. Även om vi har en förkärlek för det digitala så har våra experter erfarenhet av trycksaker också och kan ta fram det som behövs.

Det är svårt att jobba med SEO för vår webshop

SEO för webshop kan vara rörigt. Vilka är era viktigaste produkter eller kategorier? Börja där och se till att det inte uppstår intern konkurrens.

Nyårslöfte: Ranka och prioritera i vårt utbud så att jag vet vad vi ska jobba med.
Ready sköter:Gör det enkelt och låt oss sköta SEO-arbetet. Oavsett om vi gör en engångsinsats eller ett löpande arbete så lovar vi en förbättring. Ready 4 SEO?

Bättre digital närvaro med hjälp av SEO

Vi vill skicka ut nyhetsbrev till kunderna men det blir inte av

Med ett bra verktyg går det att automatisera mycket av epost-marknadsföringen. Skicka påminnelser till dem som avbrutit sina köp i webshopen eller inte har öppnat tidigare skickade mail, skicka personliga rabattkoder på födelsedagar och schemalägg kampanjer i förväg. Det mesta är möjligt men det kräver lite förarbete!

Ditt nyårslöfte: Att skicka ut ett nyhetsbrev per månad.
Ready hjälper er med: Vi skapar en koppling mellan eventuell webshop och epostverktyg, hjälper er sätta upp det som går att automatisera och designar mallar som kan användas för utskick. När det är dags så klickar vi på “Skicka” också om det önskas. Läs mer om digital marknadsföring, eller hör dig till oss för att prata mer om saken.

Chansen är att det finns lösningar som du kanske inte har tänkt på eller känt till som kan göra er digitala närvaro bättre, smidigare och mer effektiv. Vissa saker är man så van vid att det är lätt att inte reflektera över att det kan göras annorlunda. Men möjligheterna är många! Känner du igen dig i någon av situationerna ovan? Hör av dig till oss så kan vi bidra med ett nytt perspektiv på saken.

Ready 4 Change?

Hör av dig till oss för ett samtal utan några förpliktelser! Tillsammans ser vi över vilka möjligheter som finns för din verksamhets webbplats eller webshop för att skapa fler affärer och nöjdare kunder.

Checkbox

Eller ring och prata med oss direkt, vardagar 8-17: 0470-70 36 70

Fortsätt läsa

Annonsera i sociala medier

Annonsera i sociala medier för att nå din målgrupp, öka din försäljning och sprida ditt varumärke. Låt oss introducera dig till möjligheterna med annonsering i sociala medier!

Vad innebär GDPR för din webbplats?

Få har nog missat att GDPR, den nya dataskyddsförordningen, träder i kraft nu i maj 2018. Men har du koll på vad GDPR innebär för din digitala närvaro? I den här artikeln reder vi ut en del av begreppen och vad du behöver tänka på framåt.

Skapa en vinnande logotyp

Att skapa en logga till din verksamhet är värt att lägga tid på. Logotypen är ofta det som ger första intrycket av ditt varumärke, så du vill se till att den ger en professionell och enhetlig bild av ditt företag.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.