Bilder på din hemsida del 1:

Varför bra bilder ger resultat

Bilder på din hemsida del 1:

Varför bra bilder ger resultat

Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i juli 2018

I första delen av vår artikelserie om bilder på din hemsida går vi igenom de viktigaste fördelarna med att satsa på bra bilder och vad du som företagare kan tjäna på det.

7 fördelar med att ha bra bilder på din hemsida

1. Får besökare att komma ihåg

Hur väl olika människor minns budskap beror på en rad olika faktorer, varav en är om det kan associeras med en bild. Bilder på hemsidan gör alltså att dina besökare kommer minnas ditt budskap i större utsträckning och chansen att de återkommer till dig när de är redo att köpa ökar.

2. Skapar en känslosam koppling

Bilder skapar en känslosam koppling till produkter och tjänster vilket leder till större engagemang från dina besökare. Använd med fördel bilder på människor tillsammans med produkten då det gör det lättare för besökarna att föreställa sig själva med med den. Tänk på nästan all reklam på TV, i tidningar och på webben – visst är produkten nästan alltid kopplad till en människa?

3. Introducerar och stödjer ditt budskap

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Genom att använda lämpliga bilder kan du både introducera besökarna till vad din produkt handlar om och stödja budskapet på den givna undersidan. Detta ger potentiella kunder en snabb idé om vad ditt företag pysslar med eller vad undersidan handlar om, och chansen att de stannar och läser vidare ökar.

Ready 4 great photos?

Checkbox

4. Gör hemsidan mer visuellt tilltalande

Genom att använda snygga bilder adderar du färg och kontrast till hemsidans design vilket gör den mer visuellt tilltalande för dina besökare. En hemsida som ser bra ut är roligare att surfa på och du kan räkna med längre besök som oftare leder till en affär eller intresseanmälan.

5. Förbättrar dina resultat på sökmotorer

Bilder tillför inte bara positiva effekter för din hemsidas utseende, det kan dessutom ge dig bättre resultat på sökmotorerna. Genom att tagga bilderna med alt-text och titel “ser” Google vad de föreställer och du får bättre resultat både i vanliga sökresultaten och i bildsök. Bättre position på sökmotorerna ger fler besökare och fler besökare är lika med fler affärer.

6. Ökar trovärdigheten och får ditt företag att framstå som mer professionellt

Bilder kan också användas för att öka besökarnas förtroende för ditt företag. När de ser att ni har personliga och snygga bilder framstår ni som mer professionella. Bilder på kunder tillsammans med ett citat om produkten eller tjänsten ger ytterligare positiv effekt.

Andra läste också: Så tar du snygga produktbilder till din webshop

7. Uppmanar till delning via sociala medier

Hemsidor och blogginlägg med bilder är betydligt mer delningsvänliga än de som bara innehåller text. Vill du skapa innehåll som sprids är det alltså viktigt att satsa på att komplettera det med en eller ett par riktigt bra bilder.

Har du tillgång till en fyrbent modell till dina bilder? Bra bilder med djur lockar ofta till fler klick och delningar. Utnyttja det till din fördel!

Bra bilder på djur lockar till delning via sociala medier

Missa inte del 2 i artikelserien om bilder

I del 2 går vi igenom:

  • Hur du lägger in bilder på din hemsida
  • Vad innehållet i dina bilder bör vara
  • Förslag på var du kan placera bilder på hemsidan
  • Hur du väljer rätt storlek och filformat för bilder på din hemsida
  • Hur du sökmotoroptimerar dina bilder
  • Varför du helst ska använda egna bilder istället för bilder från en bildbank
  • Tips på hur du tar bra bilder för en hemsida
  • Fler handfasta tips på hur du får bättre resultat genom att använda bilder

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt