Annonsering i sociala medier

Annonsering i sociala medier

Artikel publicerad oktober 2018

Oavsett vad du säljer eller vem du säljer det till så kan annonsering på sociala medier hjälpa dig att sprida ditt varumärke och få fler leads. Det är en övervägande chans att din målgrupp befinner sig på ett eller flera sociala nätverk, och att de är där ofta. Det är dags att nå ut till dem!

Är du inte helt övertygad? 2018-upplagan av årliga undersökningen Svenskarna och Internet visar att 63% av svenska internetanvändare använder sociala medier varje dag. Räknar man in de som inte är där riktigt så ofta så hamnar vi på 83% – en ganska rejäl källa av potentiella kunder.

I den här artikeln kommer vi att fokusera på den förberedande och strategiska biten av annonsering i sociala medier. Lägg upp din plan först så tar vi de praktiska bitarna sen!

Men Google Ads (Adwords) då?

Låt inte det ena utesluta det andra. Google Ads och annonsering på exempelvis Facebook eller Instagram är uppbyggt på olika sätt och kompletterar varandra snarare än konkurrerar. Med en smart strategi i grunden kan du utnyttja de olika plattformarna till max för att få bästa möjliga resultat av din digitala marknadsföring.

Läs vår artikel om att annonsera med Google Ads (tidigare AdWords)

Varför annonsering i sociala medier?

Utöver den stora potentiella publiken så erbjuder sociala medier oerhört flexibla annonseringsmöjligheter. Oavsett vilken slags annons du vill skapa så är det med största sannolikhet möjligt. I kombination med en en väldigt precis målgruppsanpassning så blir det en svårslagen metod för digital marknadsföring. Dessutom kan du:

Få ditt publicerade innehåll att nå fler

Låt oss måla upp ett scenario som säkert känns bekant: Du har en relativt bra mängd följare på exempelvis Facebook. Men även när du publicerar inlägg som är välarbetade och anpassade för din publik så får du ingen respons. Det är nästan som att ingen har sett det. Men det skulle ju generera en massa kunder var det ju tänkt?

Många tror att det funkar lite såhär på sociala medier: skapa innehåll > posta på sociala medier > magiskt fler kunder. Men faktum är att dina inlägg förmodligen aldrig sågs av varken dina nuvarande eller potentiella följare (dvs: kunder). Jobbigt läge!

Varför ditt innehåll inte syns:

Facebook (och andra nätverk) prioriterar inlägg från vänner och familj, medan övriga inlägg puttas undan. Uppfattas inlägget dessutom som oengagerade så kommer resultatet bli ännu värre, särskilt om användaren inte har visat intresse för dig tidigare. Det blir något av ett moment 22 – du behöver få in interaktioner med inlägget snabbt för att det ska visas, men det prioriteras inte i dina följares flöden så du får inte ens en chans till det där engagemanget. Så vad är lösningen?

Sponsra dina inlägg för att öka din räckvidd!

Du kan betala för att dina inlägg ska synas mer – både hos dina egna följare men även hos de som ännu inte har hittat till dig. Det blir en typ av annons, men om du är smart med din formulering så känns det inte riktigt lika påträngande utan upplevs mer som en naturlig del av det personliga flödet. Många är trötta på överdrivet säljande annonser idag – flyt in i flödet för att bygga förtroende och en bättre image av ditt företag.

Kombinera ihop det med smart re-marketing mot de som redan har interagerat med dig tidigare så ökar du chanserna att du faktiskt når fram till den där eftertraktade konverteringen.

Men sponsra inte alla inlägg nu. Välj ut de som redan gått bra, eller de med innehåll som är extra viktigt för dig att nå ut med. Pusha inte heller ut till en massa slumpmässiga användare – se till att målgruppsanpassa ordentligt så det förhoppningsvis ger kvalitativa interaktioner.

Ready 4 digital marketing?

Hör av dig till oss när du ska köra annonsering i sociala medier. Vi hjälper dig med planering och framtagning av den annonsering som funkar bäst för dig och din målgrupp!

Checkbox

På vilket socialt nätverk ska du annonsera?

Det är idag möjligt att annonsera på de flesta sociala nätverken – men det betyder inte att du faktiskt ska annonsera överallt. Välj det som passar din målgrupp bäst. Exempelvis så föredrar den yngre åldersgruppen Instagram och Snapchat över Facebook, och Linkedin lämpar sig för det mesta bäst för B2B eller när du letar personal. Har du inte koll på din målgrupp än? Dags att fixa det nu! Skapa en detaljerad persona för din typiska kund – det kommer att hjälpa dig i många lägen. Ta även en titt på din nuvarande statistik, vilken kanal funkar bäst idag? Börja där du redan har en bra bas.
Några frågor du bör ställa dig själv när du bestämmer vilka plattformar du ska annonsera i:

  • Funkar den här plattformen bra för mig idag?
  • Stämmer den typiska användaren in på min målgrupp?
  • Hurdan är vår konkurrens här?
  • Kan jag göra den typ av annons jag är ute efter?

Lägg grunden för annonsering i sociala medier med en genomtänkt strategi

Som sagt, börja inte slänga annonseringspengar i blindo nu. Sätt upp en strategisk plan för din annonsering i sociala medier och anpassa den efter aktuell plattform. Att annonsera på Facebook är inte samma sak som att annonsera på Snapchat eller LinkedIn, varje plattform har sina egna möjligheter (och begränsningar).

Saker att tänka på när du lägger upp din annonseringsstrategi

  1. Definiera din målgrupp. Dina annonser är bara så effektiva som så väl du definierar vilka de ska visas för. Ålder, plats, yrkesroll och intressen är alla egenskaper du behöver ha koll på.
  2. Välj rätt plattform. Använd källor som exempelvis Svenskarna och Internet för att ta reda på vilka nätverk din målgrupp använder.
  3. Bestäm ditt slutmål. Ska du visa upp produkter eller ett specifikt erbjudande? Marknadsföra ett event? Vill du uppmuntra till nedladdningar av en app? Kanske ren varumärkesbyggande spridning av ditt innehåll? Vilken typ av annonser du ska göra kommer bero på vad du vill uppnå.
  4. Bestäm en budget. Vad får annonseringen kosta per dag? Har du inte kört annonsering i sociala medier innan så är det klokt att börja litet och utöka allt eftersom.
  5. Hur ska din annonsering se ut? Se tillbaka på svaren på tidigare punkter och utgå därifrån i arbetet med att utforma dina annonser.
  6. När ska du annonsera? Se till att du annonserar vid rätt tillfällen – baserat både på din egen statistik och exempelvis högtider och events.

Hur vet jag om det ger resultat?

Innan du sätter igång med annonsering i sociala medier så får du inte glömma att förbereda med ordentlig mätning av trafiken på slutmålet. Annars ser du att folk klickar på dina annonser (och kostar dig pengar), men du vet inte vad det faktiskt leder till. Låt oss fixa uppsättningen av din spårning om det känns svårt! Är statistik inte riktigt din grej, så håller vi ett öga på det åt dig och analyserar dina resultat så dina kampanjer blir så bra som de kan bli.

Okej, jag är redo för annonsering i sociala medier. Hur gör jag nu?

Härligt att du är redo att ta din digitala närvaro ett steg längre! Vi kommer att återkomma med artiklar för var och en av de större plattformarna med mer riktad information där.

Eller så låter du oss sköta jobbet helt enkelt! Hör av dig till oss så sätter vi igång direkt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt

Fler blogginlägg om sociala medier och digital marknadsföring

De digitala kunskapsklyftorna ökar: Hänger du med?

Det räcker inte längre att ha en webbplats som presenterar företaget på ett trevligt sätt. För att bli konkurrenskraftig online behöver du hänga med. Här presenterar vi första steget mot en effektivare digital närvaro.