Varför ska du annonsera med Google Ads?

Varför ska du annonsera med Google Ads?

Artikel först publicerad 2015, senast uppdaterad i juli 2018

Vi går igenom 10 fördelar med att annonsera med Google Ads (tidigare Google AdWords). Bör Google Ads vara en del av ditt företags digitala strategi?

Först och främst: Google AdWords eller Google Ads? Det är samma sak! Google re-brandade AdWords under sommaren 2018 och kallar det nu för “Google Ads”. Den här artikeln skrevs under 2015, men vi har uppdaterat så att den säger rätt.

1. Hamna högst upp på Google

Du vill säkert som alla andra hamna högst upp på Google på dina viktigaste sökord. Det är lättare sagt än gjort. Att hamna högt på Google kräver mycket jobb med sökmotoroptimering och innehåll på webbplatsen.

Enda sättet att garantera en topplacering på Google är egentligen att köpa Ads-annonser. Då betalar du för att synas på de översta träffarna eller i högerspalten.

2. Få intresseanmälningar och nya kunder

Genom att annonsera med Google Ads kan du få fler intresserade besökare till din hemsida och webshop och fler besökare genererar också fler intresseanmälningar och nya kunder.

3. Annonsera bara för din målgrupp

När du köper en tidningsannons vet du att tidningen har ett visst antal läsare men du kan inte vara säker på att just de som är intresserade av din produkt eller tjänst tittar på just din annons.

I Google Ads bestämmer du exakt vilka sökfraser du dina annonser ska visas på, vilket innebär att bara användare som sökt på din produkt eller tjänst ser annonserna. Därför upplevs Ads-annonser inte lika pushiga som TV-reklam och annonser i tidningar, där innehållet inte alltid överensstämmer med användarens behov.
Annonser från Google Ads, tidigare AdWords

I exemplet ovan ser du hur diverse skoaffärer valt att visa sina annonser just för sin målgrupp, de som söker på “köpa skor på nätet”. Genom att bestämma exakt vilka sökfraser dina annonser ska synas på kan du säkerställa att annonserna bara visas just för de som är intresserade.

4. Betala per klick (PPC)

Googles betalningsmodell för Ads-annonser kallas pay per click, eller PPC, vilket innebär att du bara betalar för de som faktiskt klickar på dina annonser. Det leder till att du inte behöver lägga massa pengar på en annons som inte genererar någon trafik till hemsidan. Det innebär också att om ingen klickar på dina annonser betalar du ingenting.

Ready 4 Digital Marketing?

Behöver du hjälp att komma igång med Google Ads (AdWords)? Kontakta oss så börjar vi!

Checkbox

5. Sätt valfri budget

Du bestämmer helt själv hur mycket pengar du vill lägga på din annonsering med Google Ads. Det spelar ingen roll om din budget är 500 kr eller 10.000 kr per månad. Du avgör också själv hur mycket du är beredd att betala per klick.

Hur högt du hamnar i sökresultaten baseras bland annat på hur mycket du betalar per klick jämfört med konkurrenterna som vill synas på samma ord. Betalar du väldigt lite per klick kanske du inte ens kommer på första sidan och då kommer dina annonser med största sannolikhet inte generera några klick alls (men inte heller att kosta något).

6. Få resultat direkt (till skillnad från SEO)

SEO eller sökmotoroptimering är en oerhört viktig men ganska långsam process för att hamna högt på Google. Skillnaden med Google Ads är att annonserna blir aktiva direkt så du slipper vänta på att sökmotoroptimeringen ska ge resultat.

Är du nystartad och har pengar kvar i marknadsföringsbudgeten kan AdWords-annonser alltså vara ett bra sätt att snabbt få trafik till webbplatsen.

7. Skapa mobilanpassade annonser

I Google Ads kan du välja att skapa annonser som är anpassade till mobilanvändare. De annonserna kan exempelvis ha ett klickbart telefonnummer till dig, så den som ser annonsen enkelt kan ringa istället för att besöka webbplatsen när de är på språng.

8. Gör som dina konkurrenter

Med stor sannolikhet använder dina konkurrenter Google Ads i någon utsträckning. Genom att själv finnas med är du med och konkurrerar om era gemensamma potentiella kunder. Sedan gäller det bara att ha bäst annonser och hemsida eller webshop!

9. Se detaljerad statistik

Google Ads erbjuder detaljerad statistik på bland annat hur många som sökt på dina sökfraser, vilka dina genomsnittliga positioner är, hur många som klickat på dina annonser och vilka av dina annonser och sökord som ger flest klick och konverteringar (intresseanmälningar/köp).

Den här statistiken hjälper dig lära känna dina mottagare och ger dig idéer på hur du kan utveckla dina kampanjer och annonser framöver för att nå bättre resultat.

10. Utöka dina kampanjer successivt

Google Ads är ett verktyg som passar lika bra för små företag med enkla annonskampanjer som för jätteföretag som lägger miljoner på sin digitala marknadsföring. Det är ett verktyg att växa i så oavsett hur stora behov du har finns det möjligheter för dig.

Börja smått med en kampanj, några få sökord och en låg budget. Testa dig fram och se vad som ger mest!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.


Lämna följande fält tomt

Fler blogginlägg om digital marknadsföring

Annonsera i sociala medier

Annonsera i sociala medier för att nå din målgrupp, öka din försäljning och sprida ditt varumärke. Låt oss introducera dig till möjligheterna med annonsering i sociala medier!

De digitala kunskapsklyftorna ökar: Hänger du med?

Det räcker inte längre att ha en webbplats som presenterar företaget på ett trevligt sätt. För att bli konkurrenskraftig online behöver du hänga med. Här presenterar vi första steget mot en effektivare digital närvaro.